هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر الگوی چرخه یادگیری پنج مرحلهای با راهبردهای فراشناختی بر مطلوبیت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی و مؤلفههای آن(استعداد، کوشش و بافت) در دانشآموزان دختر دوره ابتدایی بوده است. از این رو روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بهکار گرفته شده است. جامعۀ پژوهش همۀ دانشآموزان دختر پایۀ ششم شهر ششتمد در سال تحصیلی 97- 1396 بود که تعداد 52 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند، سپس به صورت گمارش تصادفی در دو گروه (هر گروه 26 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 15 جلسه 45 دقیقهای درس علوم تجربی را با روش الگوی چرخه یادگیری یادگیری پنج مرحله ای با راهبردهای فراشناختی دریافت کرد و گروه کنترل به شیوه مرسوم آموزش دید. دادهها با پرسشنامههای مطلوبیت اجتماعی (فورد و روبین، 1970) و خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (1999) گردآوری و با روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان دادند که الگوی چرخه یادگیری پنج مرحله ای با راهبردهای فراشناختی نسبت به روش رایج بر مطلوبیت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی و مؤلفههای آن (استعداد، کوشش و بافت) تأثیر مثبت و معنادار دارد. این نتایج استفاده از الگوی چرخه یادگیری پنج مرحلهای با راهبردهای فراشناختی را برای بهبود مطلوبیت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پیشنهاد میکند.
Karimiyaan Z, Naa’emi, Ph.D. A M. The Effectiveness of Using the Learning Cycle Model with Metacognitive Strategies in Improving Social Desirability and Self-Efficacy among Elementary School Girls. QJOE 2021; 37 (3) :119-140 URL: http://qjoe.ir/article-1-1212-fa.html
کریمیان زهره، ناعمی علی محمد. اثربخشی الگوی چرخه یادگیری با راهبردهای فراشناختی بر مطلوبیت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره ابتدایی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1400; 37 (3) :119-140