[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 37، شماره 3 - ( 9-1400 ) ::
جلد 37 شماره 3 صفحات 140-119 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی الگوی چرخه یادگیری با راهبردهای فراشناختی بر مطلوبیت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره ابتدایی
زهره کریمیان، علی محمد ناعمی
چکیده:   (125 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر الگوی چرخه یادگیری پنج مرحله­‌ای با راهبردهای فراشناختی بر مطلوبیت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی و مؤلفه‌­های آن(استعداد، کوشش و بافت) در دانش‌­آموزان دختر دوره ابتدایی بوده است. از این رو روش پژوهش نیمه‌­آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون پس‌­آزمون با گروه کنترل به­‌کار گرفته شده است. جامعۀ پژوهش همۀ دانش‌­آموزان دختر پایۀ ششم شهر ششتمد در سال تحصیلی 97- 1396 بود که تعداد 52 دانش‌­آموز به روش نمونه­‌گیری تصادفی خوشه­‌ای چند مرحله­‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند، سپس  به صورت گمارش تصادفی در دو گروه (هر گروه 26 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 15 جلسه 45 دقیقه­ای درس علوم تجربی را با روش الگوی چرخه یادگیری یادگیری پنج مرحله ای با راهبردهای فراشناختی دریافت کرد و گروه کنترل به شیوه مرسوم آموزش دید. داده‌­ها با پرسشنامه‌­های مطلوبیت اجتماعی (فورد و روبین، 1970) و خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (1999) گرد­آوری و با روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌­های پژوهش نشان دادند که الگوی چرخه یادگیری پنج مرحله ­ای با راهبردهای فراشناختی نسبت به روش رایج بر مطلوبیت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی و مؤلفه­‌های آن (استعداد، کوشش و بافت) تأثیر مثبت و معنادار دارد. این نتایج استفاده از الگوی چرخه یادگیری پنج مرحله‌­ای با راهبردهای فراشناختی را برای بهبود مطلوبیت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌­آموزان پیشنهاد می‌­کند.
واژه‌های کلیدی: الگوی چرخه یادگیری، راهبردهای فراشناختی، مطلوبیت اجتماعی، خودکارآمدی تحصیلی
متن کامل [PDF 596 kb]   (95 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/7/29 | پذیرش: 1398/6/30 | انتشار: 1400/9/16
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimiyaan Z, Naa’emi, Ph.D. A M. The Effectiveness of Using the Learning Cycle Model with Metacognitive Strategies in Improving Social Desirability and Self-Efficacy among Elementary School Girls. QJOE. 2021; 37 (3) :119-140
URL: http://qjoe.ir/article-1-1212-fa.html

کریمیان زهره، ناعمی علی محمد. اثربخشی الگوی چرخه یادگیری با راهبردهای فراشناختی بر مطلوبیت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره ابتدایی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1400; 37 (3) :140-119

URL: http://qjoe.ir/article-1-1212-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 37، شماره 3 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374