[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 38، شماره 1 - ( 3-1401 ) ::
جلد 38 شماره 1 صفحات 48-27 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مؤلفه های جهانی توسعه حرفه ای معلمان به منظور ارائه الگوی مناسب
اکرم کرمی، عصمت مسعودی ندوشن، مرتضی سمیعی زفرقندی
چکیده:   (286 مشاهده)
 هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه‌­های جهانی  توسعه حرفه­‌ای معلمان است. مطالعه از نوع کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. داده‌­ها با مرور ادبیات و پیشینه نظری از طریق جستجوی نظام­‌مند منابع کتابخانه‌­ای، پایان­‌نامه‌ها و مقالات موجود در پایگاههای اطلاعاتیERIC, ScienceDirect, Scopus, Springer, Magiran, IranDoc  گرد‌آوری شده‌­اند. از میان پژوهشهای صورت گرفته داخلی در سالهای 1390 تا 1396 و پژوهشهای خارجی در سالهای 2008 تا 2018، تعداد 80  مورد پژوهش شناسایی و از میان آنها 53 مورد پژوهش برای بررسی و تحلیل انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل محتوای استقرایی و کدگذاری باز و گزینشی استفاده شده است. برای تأیید اعتبار یافته‌­ها از معیار باورپذیری (توصیف همتایان)، برای تأمین اطمینان­‌پذیری از کفایت اجتماعی، برای تأییدپذیری از نگارش یادداشتهای تأملی و برای انتقال­‌پذیری از نمونه­‌گیری هدفمند استفاده شده است. بررسیها نشان دادند که مطالعات سنتزپژوهی طی سالهای اخیر روند رو‌به رشدی داشته است و الگوی موردنظر در سه بعد دانش(دانش تخصصی، دانش فناوری اطلاعات، دانش تربیتی)، منش(اخلاق فردی، اخلاق سازمانی) و کنش(ارتباط میان- فردی، ارتباط درون- سازمانی، ارتباط برون- سازمانی) قابل­‌تفکیک است. سیاستمداران و برنامه‌­ریزان آموزشی می­‌توانند با استفاده از الگوی مفهومی مستخرج، تدابیر شایسته را برای توسعه حرفه‌­ای معلمان و ارتقای کیفیت آموزشی اتخاذ کنند. معلمان نیز قادرخواهند بود تا از الگوی موجود برای افزایش شایستگیها و روزآمد کردن دانش و مهارتهای خویش بهره بگیرند.
 
واژه‌های کلیدی: معلمان، توسعه حرفه ای، سنتزپژوهی، سیستم آموزشی، الگو
متن کامل [PDF 580 kb]   (148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/8/2 | پذیرش: 1398/7/16 | انتشار: 1401/3/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karami A, Massoudi Nadoushan, Ph.D. E, Sami’ee Zafarghandi, Ph.D. M. Identifying the Global Components Involved in Teachers’ Professional Development as an Effort to Achieve an Appropriate Model. QJOE. 2022; 38 (1) :27-48
URL: http://qjoe.ir/article-1-1209-fa.html

کرمی اکرم، مسعودی ندوشن عصمت، سمیعی زفرقندی مرتضی. شناسایی مؤلفه های جهانی توسعه حرفه ای معلمان به منظور ارائه الگوی مناسب. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (1) :48-27

URL: http://qjoe.ir/article-1-1209-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 38، شماره 1 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4422