هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای جهانی توسعه حرفهای معلمان است. مطالعه از نوع کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. دادهها با مرور ادبیات و پیشینه نظری از طریق جستجوی نظاممند منابع کتابخانهای، پایاننامهها و مقالات موجود در پایگاههای اطلاعاتیERIC, ScienceDirect, Scopus, Springer, Magiran, IranDoc گردآوری شدهاند. از میان پژوهشهای صورت گرفته داخلی در سالهای 1390 تا 1396 و پژوهشهای خارجی در سالهای 2008 تا 2018، تعداد 80 مورد پژوهش شناسایی و از میان آنها 53 مورد پژوهش برای بررسی و تحلیل انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل محتوای استقرایی و کدگذاری باز و گزینشی استفاده شده است. برای تأیید اعتبار یافتهها از معیار باورپذیری (توصیف همتایان)، برای تأمین اطمینانپذیری از کفایت اجتماعی، برای تأییدپذیری از نگارش یادداشتهای تأملی و برای انتقالپذیری از نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. بررسیها نشان دادند که مطالعات سنتزپژوهی طی سالهای اخیر روند روبه رشدی داشته است و الگوی موردنظر در سه بعد دانش(دانش تخصصی، دانش فناوری اطلاعات، دانش تربیتی)، منش(اخلاق فردی، اخلاق سازمانی) و کنش(ارتباط میان- فردی، ارتباط درون- سازمانی، ارتباط برون- سازمانی) قابلتفکیک است. سیاستمداران و برنامهریزان آموزشی میتوانند با استفاده از الگوی مفهومی مستخرج، تدابیر شایسته را برای توسعه حرفهای معلمان و ارتقای کیفیت آموزشی اتخاذ کنند. معلمان نیز قادرخواهند بود تا از الگوی موجود برای افزایش شایستگیها و روزآمد کردن دانش و مهارتهای خویش بهره بگیرند.
Karami A, Massoudi Nadoushan, Ph.D. E, Sami’ee Zafarghandi, Ph.D. M. Identifying the Global Components Involved in Teachers’ Professional Development as an Effort to Achieve an Appropriate Model. QJOE 2022; 38 (1) :27-48 URL: http://qjoe.ir/article-1-1209-fa.html
کرمی اکرم، مسعودی ندوشن عصمت، سمیعی زفرقندی مرتضی. شناسایی مؤلفه های جهانی توسعه حرفه ای معلمان به منظور ارائه الگوی مناسب. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (1) :27-48