[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 38، شماره 1 - ( 3-1401 ) ::
جلد 38 شماره 1 صفحات 68-49 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدل کیفی شایستگی مدیران آموزشی با رویکرد جانشین پروری در نواحی هفتگانه آموزش و پرورش مشهد
منصوره بختیاری فایندری ، محمود قربانی ، احمد زنده دل ، احمد اکبری
چکیده:   (1444 مشاهده)
این تحقیق از نظر هدف از پژوهشهای کاربردی و از نظر روش، کیفی است و در آن برای طراحی مدل، تکنیک دلفی به­‌کار رفته است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل همۀ اساتید گرو‌ههای علوم تربیتی و مدیریت و مدیران ارشد ستادی مؤسسات آموزش عالی و همچنین مدیران و معاونان آموزش و پرورش نواحی هفتگانه مشهد در سال تحصیلی 97-1396 بوده اند. بعد از طراحی مدل مفهومی اولیه براساس مبانی نظری و پیشینه تحقیق حاضر و تحلیل کیفی، ابعاد و مؤلفه‌های مدل برای 20 نفر از خبرگان ارسال شده و روایی هر کدام از سؤالات در سه مرحلۀ متفاوت دلفی مورد سنجش و پایش قرار گرفته است. همچنین پس از اعمال برخی از پیشنهادات و اصلاحات مورد نیاز در پرسشنامه تحقیق بر اساس یافته‌های حاصله، پرسشنامه‌ نهایی تهیه و تنظیم شد. بنابراین روایی ابزار تحقیق  با توجه به نظرات خبرگان به صورت روایی صوری مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت. همچنین از تحلیل عاملی استفاده شده است. با بهره‌­گیری از داده‌های حاصل از پیش‌آزمون در یک نمونه 25 نفری از اعضای نمونه مورد بررسی، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و این ضریب بزرگ­تر از 0/8 بود که نشان­‌دهندۀ قابلیت اعتماد بالای ابزار تحقیق است. بر اساس یافته­‌های این تحقیق، مدل شایستگی دارای چهار بعد فردی، ارتباطی، سازمانی و حرفه‌­ای و 32 مؤلفه بوده است. همچنین مدل جانشین­‌پروری در چهار مرحله تعیین خط­‌مشی، ارزیابی داوطلب، پرورش داوطلب و ارزیابی اثربخشی و شامل 9 مؤلفه بوده است.
واژه‌های کلیدی: شایستگی، جانشین پروری، مدیران آموزشی، آموزش و پرورش مشهد، رویکرد کیفی
متن کامل [PDF 510 kb]   (815 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/6 | پذیرش: 1398/5/9 | انتشار: 1401/3/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bakhtiari Fayandari M, Ghorbani, Ph.D. M, Zendehdel, Ph.D. A, Akbari, Ph.D. A. Designing a Qualitative Model with a Succession Approach to Managers’ Competencies in the Seven School Districts in Mashhad. QJOE 2022; 38 (1) :49-68
URL: http://qjoe.ir/article-1-1130-fa.html

بختیاری فایندری منصوره، قربانی محمود، زنده دل احمد، اکبری احمد. طراحی مدل کیفی شایستگی مدیران آموزشی با رویکرد جانشین پروری در نواحی هفتگانه آموزش و پرورش مشهد. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (1) :49-68

URL: http://qjoe.ir/article-1-1130-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 38، شماره 1 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645