:: دوره 31، شماره 2 - ( 6-1394 ) ::
جلد 31 شماره 2 صفحات 194-171 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش شنا بر خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهرتهران
مهناز تسلیمی ، پریسا ایران نژاد ، زهرا لبادی
چکیده:   (4470 مشاهده)

این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش شنا بر خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر دوره ابتدایی انجام گرفته است. آموزش فعالیت جسمی منظم و مفرحی مانند شنا که در مدارس برای ارتقای رفتارهای مرتبط با سلامت کودکان طراحی شده است، باید گذشته از غنی کردن برنامه درس تربیت بدنی، زمینه توانمندسازی خودکارآمدی آنها را نیز مهیا کند. جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 92-1391بود. در این پژوهش نیمه تجربی، 381 نفر به روش خوشه­ ای چند مرحله ­ای تصادفی در دو گروه تجربی و شاهد انتخاب شدند.  ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود. پژوهش با روش پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه و مداخله آموزش شنا در گروه آزمون (دوازده جلسه برنامه آموزش شنا) عملیاتی شده است. در تحلیل داده ها از آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، تی زوجی مستقل، آزمون کای دو و همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. اثربخشی آموزش شنا بر خودکارآمدی عمومی و دو حیطه اجتماعی و عاطفی با احتمال بسیار قوی تایید شده است. در حیطه جسمی و تحصیلی خودکارآمدی، تفاوت معناداری مشاهده نشده است. اثرات سازنده آموزش شنا بر خودکارآمدی دانش‌آموزان نشان می ­دهد که می­توان با برنامه­ ریزی دقیق آموزشی، دانش‌آموزان را توانمند ساخته و زمینه ­های رفتار سالم را بنا نهاد.

واژه‌های کلیدی: خودکار آمدی، اثربخشی، آموزش شنا، دانش‌آموزان دختر
متن کامل [PDF 740 kb]   (2273 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/7/14 | پذیرش: 1393/5/12 | انتشار: 1394/6/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 2 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها