[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 34، شماره 1 - ( 2-1397 ) ::
جلد 34 شماره 1 صفحات 139-156 برگشت به فهرست نسخه ها
فراتحلیل اثربخشی ارزشیابی توصیفی بر ارتقای بازده‌های یادگیری
دکتر آمنه عالی ، ریحانه مبارک قمصری
چکیده:   (557 مشاهده)
فراتحلیل اثربخشی ارزشیابی توصیفی بر ارتقای بازده­‌های یادگیری
 
دکتر آمنه عالی*
ریحانه مبارک قمصری**


چکیده
در دهه اخیر اجرای ارزشیابی توصیفی، به منزلۀ تغییری چشمگیر در نظام آموزشی، توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده و تاکنون مطالعات بسیاری به منظور ارزیابی موفقیت این طرح نوین انجام گرفته و نتایج متنوع و گاه متضادی در این زمینه گزارش شده است. فراتحلیل حاضر برای دستیابی به نتیجه ای کلی و قضاوتی صحیح درباره میزان اثربخشی ارزشیابی توصیفی بر سه بازده اساسی یادگیری یعنی بازده‌­های شناختی، عاطفی و اجتماعی انجام گرفته است. جامعه مورد نظر، همه پژوهشهای انجام گرفته از سال 1382 تاکنون است که تأثیر ارزشیابی توصیفی را بر عملکرد دانش آموزان با شاخصهای مختلف سنجیده اند و در پایگاههای اطلاعاتی قابل دسترس اند. پس از ارزیابی پژوهشها براساس معیارهای ورود و خروج، 52 پژوهش انتخاب و با نرم­افزارهای CMA2 و SPSS تحلیل شدند. با انجام تحلیل حساسیت به منظور حذف مطالعات دارای سوگیری انتشار، 21 اندازه اثر نامتقارن، از مجموع 135 اندازه اثر به دست آمده، حذف و مقادیر اندازه اثر ترکیبی برای 114 اندازه اثر باقیمانده در مدلهای ثابت و تصادفی به ترتیب 558/0 و 505/0 محاسبه شد. معناداری هر دو اندازه اثر حاکی از تأیید اثربخشی ارزشیابی توصیفی بر بازده‌­های یادگیری است که براساس ملاک کوهن، میزان این تأثیر در هر سه بازده یادگیری متوسط است و از این میان اندازه اثر مربوط به بازده شناختی بیشترین مقدار و بازده عاطفی کمترین مقدار را داراست. همچنین نتایج تحلیل واریانس حاکی از وجود تفاوت معنادار میان اندازه اثر بازده شناختی و عاطفی و بازده شناختی و اجتماعی است.
 
کلید واژگان: ارزشیابی توصیفی، بازده­‌های یادگیری، فراتحلیل، بازده شناختی، بازده عاطفی، بازده اجتماعی
 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 95/4/15                      تاریخ پذیرش: 95/12/8
* استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی (نویسنده مسئول) a.aali@atu.ac.ir
** کارشناس ارشد آموزش و پرورش ابتدایی، دانشگاه علامه طباطبائی mobarakreyhane@gmail.com 
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی توصیفی، بازده های یادگیری، فراتحلیل، بازده شناختی، بازده عاطفی، بازده اجتماعی
متن کامل [PDF 602 kb]   (277 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aali, Ph.D. A, Mobaarak Ghamsari R. Meta-Analysis of the Findings on the Effects of Descriptive Evaluation on Learning Outcomes. QJOE. 2018; 34 (1) :139-156
URL: http://qjoe.ir/article-1-909-fa.html

عالی آمنه، مبارک قمصری ریحانه. فراتحلیل اثربخشی ارزشیابی توصیفی بر ارتقای بازده‌های یادگیری. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (1) :139-156

URL: http://qjoe.ir/article-1-909-fa.html



دوره 34، شماره 1 - ( 2-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792