ارزشیابی محتوای درس تاریخ ادبیات دورۀ دوم متوسطه بر اساس دو مؤلفۀ "ساختار" و "تحقق اهداف پیش بینی شده"
|
حیدر قمری |
|
|
چکیده: (3969 مشاهده) |
هدف مطالعۀ حاضر1، ارزیابی محتوای درس تاریخ ادبیات دوره دوم متوسطه(سال دوم و سوم آموزش متوسطه، رشتۀ ادبیات و علوم انسانی) با ترسیم وضعیت موجود دو کتاب در قالب دو مؤلفۀ "ساختار محتوا" و "تحقق اهداف پیشبینی شده" است. پژوهش از نوع ارزشیابی است و با تلفیق الگوی "تحقق هدفها" و الگوی "مبتنی بر نظر خبرگان" انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل متخصصان تاریخ ادبیات، دبیران دو کتاب تاریخ ادبیات و نیز دانشآموزان پایههای دوم و سوم رشتۀ علوم انسانی در سال تحصیلی 94- 1393 بوده است. نمونهگیری پژوهش به روش خوشهای چندمرحلهای انجام شده که مطابق آن 1454 نفر از 4 استان انتخاب شدهاند. ابزارهای پژوهش عبارت اند از: فرمهای مصاحبه با متخصصان تاریخ ادبیات ایران و جهان، پرسشنامۀ دبیران و آزمونهای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. روایی محتوایی آزمون پیشرفت تحصیلی با استفاده از نظرات چند معلم متخصص و پایایی آن از طریق برآورد ضریب کودور ریچاردسون محاسبه شد. روایی محتوایی پرسشنامه دبیران با استفاده از نظرات چند متخصص موضوعی به دست آمد و پایایی آن از طریق برآورد ضریب همسانی درونی آلفای کرونباخ برابر با 0/89 تعیین شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد ساختار دو کتاب تاریخ ادبیات سال دوم و سوم متوسطه بر اساس شیوههای پذیرفتهشده نیست و دو بخش تاریخ ادبیات ایران و تاریخ ادبیات جهان به یک شیوه تألیف نشده است. اهداف برنامۀ درسی نیز تحقق پیدا نکرده است.
|
|
واژههای کلیدی: ارزشیابی، اهداف برنامه درسی، تاریخ ادبیات، دوم و سوم متوسطه، ساختار کتاب |
|
متن کامل [PDF 660 kb]
(1599 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1395/7/17 | پذیرش: 1396/5/1 | انتشار: 1396/10/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|