[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 33، شماره 4 - ( 10-1396 ) ::
جلد 33 شماره 4 صفحات 113-134 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی محتوای درس تاریخ ادبیات دورۀ دوم متوسطه بر اساس دو مؤلفۀ "ساختار" و "تحقق اهداف پیش بینی شده" 
دکتر حیدر قمری
چکیده:   (244 مشاهده)
هدف مطالعۀ حاضر1، ارزیابی محتوای درس تاریخ ادبیات دوره دوم متوسطه(سال دوم و سوم آموزش متوسطه، رشتۀ ادبیات و علوم انسانی) با‌ ترسیم وضعیت موجود دو کتاب در قالب دو‌ مؤلفۀ "ساختار محتوا" و "تحقق اهداف پیش­‌بینی شده" است. پژوهش از نوع ارزشیابی است و با تلفیق الگوی "تحقق هدفها" و الگوی "مبتنی بر نظر خبرگان" انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل متخصصان تاریخ ادبیات، دبیران دو کتاب تاریخ ادبیات و نیز دانش‌آموزان پایه‌های دوم و سوم رشتۀ علوم انسانی در سال تحصیلی    94- 1393 بوده است. نمونه­‌گیری پژوهش به روش خوشه‌­ای چندمرحله­‌ای انجام شده که مطابق آن 1454 نفر از 4 استان انتخاب شده‌­اند. ابزارهای پژوهش عبارت اند از: فرمهای مصاحبه با متخصصان تاریخ ادبیات ایران و جهان، پرسشنامۀ دبیران و آزمونهای پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. روایی محتوایی آزمون پیشرفت تحصیلی با استفاده از نظرات چند معلم متخصص و پایایی آن از طریق برآورد ضریب کودور ریچاردسون محاسبه شد. روایی محتوایی پرسشنامه دبیران با استفاده از نظرات چند متخصص موضوعی به دست آمد و پایایی آن از طریق برآورد ضریب همسانی درونی آلفای کرونباخ برابر با 0/89 تعیین شده است. یافته‌­های پژوهش نشان می­دهد ساختار دو کتاب تاریخ ادبیات سال دوم و سوم متوسطه بر اساس شیوه­‌های پذیرفته­‌شده نیست و دو بخش تاریخ ادبیات ایران و تاریخ ادبیات جهان به یک شیوه تألیف نشده است. اهداف برنامۀ درسی نیز تحقق پیدا نکرده­ است.
 

 
 
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، اهداف برنامه درسی، تاریخ ادبیات، دوم و سوم متوسطه، ساختار کتاب
متن کامل [PDF 660 kb]   (25 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghamari, Ph.D. H. Assessing the Adequacy of Text Structure and the Realization of Objectives in the High School Course of History of Literature. QJOE. 2018; 33 (4) :113-134
URL: http://qjoe.ir/article-1-708-fa.html

قمری حیدر. ارزشیابی محتوای درس تاریخ ادبیات دورۀ دوم متوسطه بر اساس دو مؤلفۀ "ساختار" و "تحقق اهداف پیش بینی شده" . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (4) :113-134

URL: http://qjoe.ir/article-1-708-fa.html



دوره 33، شماره 4 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638