[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 33، شماره 4 - ( 10-1396 ) ::
جلد 33 شماره 4 صفحات 31-48 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی موانع و شیوه های جذب کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و عشایری
دکتر حیدر تورانی، سعید عارف نژاد
چکیده:   (652 مشاهده)
 
هدف تحقیق حاضر، تعیین موانع و شیوه‌­های جذب کودکان 6 تا 12 ساله بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و عشایری است. این مطالعه تحقیقی آمیخته است که بخش کمّی آن به روش توصیفی و بخش کیفی آن به روش پدیدارشناسی انجام شده است.  جامعه آماری بخش کمّی، معلمان و مدیران مدارس روستایی و عشایری استانهای آذربایجان­‌شرقی و آذربایجان­‌غربی به تعداد 17673 نفر است. جامعه آماری بخش کیفی، کودکان بازمانده از تحصیل، والدین آنان و مسئولان منطقه ای و استانی مطلع از موضوع هستند. نمونه آماری بخش کمّی 376 نفر می­باشد که با فرمول مورگان تعیین شده است. نمونه­­‌گیری بخش کمّی به روش طبقه­‌ای انجام شده و نمونه­‌گیری بخش کیفی به صورت هدفمند و تا زمان اشباع اطلاعات ادامه یافته است. گرد­آوری داده­‌های بخش کمّی با دو پرسشنامه محقق ساخته و گردآوری اطلاعات بخش کیفی با به­‌کارگیری فرم مصاحبه نیمه ­ساختاریافته انجام شده است. روایی پرسشنامه­‌ها از سوی استاد ناظر تأیید شد و پایایی پرسشنامه­‌های بخش کمّی با روش آزمون دوباره برای هریک از مؤلفه­‌ها بالای 0/70 به دست آمده است. نتایج بخش کمّی نشان داد که موانع فرهنگی از سه عامل، موانع فردی از یک عامل، موانع جغرافیایی از دو عامل، موانع اقتصادی از دو عامل، موانع سازمانی از دو عامل و شیوه­‌های جذب از شش عامل تشکیل شده است. از نتایج بخش کیفی تحقیق، هشت مضمون اصلی به منزلۀ موانع و شش مضمون اصلی به عنوان شیوه‌­ها و راهکارهای جذب کودکان بازمانده از تحصیل به دست آمده است.


 
 
واژه‌های کلیدی: کودکان بازمانده از تحصیل، موانع فرهنگی، موانع فردی، موانع اقتصادی، موانع جغرافیایی، موانع سازمانی، شیوه‌های جذب
متن کامل [PDF 496 kb]   (110 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tooraani, Ph.D. H, Aarefnezhaad S. Left out of School Children in Rural and Tribal Areas: Causes and Ways of Remediation. QJOE. 2018; 33 (4) :31-48
URL: http://qjoe.ir/article-1-704-fa.html

تورانی حیدر، عارف نژاد سعید. بررسی موانع و شیوه های جذب کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و عشایری. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (4) :31-48

URL: http://qjoe.ir/article-1-704-fa.html



دوره 33، شماره 4 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3754