[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 33، شماره 4 - ( 10-1396 ) ::
جلد 33 شماره 4 صفحات 30-9 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش و یادگیری پژوهش-محور در محیط ساختن گرا: طراحی مدلی بر اساس پژوهش پدیدارنگارانه
شهره حسین پور طولازدهی ، حسن رضا زین آبادی ، بیژن عبدالهی ، حسین عباسیان
چکیده:   (6397 مشاهده)
 
هدف مطالعه حاضر، تبیین فرآیند آموزش و یادگیری پژوهش- محور بر اساس دانش حرفه­‌ای افراد صاحب­نظر در حوزه تعلیم و تربیت، به ویژه پژوهش، برای تعیین نشانگرهای فرآیند این نوع آموزش در مدارس است. در این پژوهش دو سؤال اساسی مطرح بوده است. سؤال اول،  نشانگان آموزش و یادگیری پژوهش- محور کدام اند و در قالب چه ابعادی قابل تبیین هستند؟ سؤال دوم، براساس نشانگان و ابعاد شناسایی شده، چه مدلی را می­توان ارائه نمود؟ رویکرد پژوهش، رویکرد کیفی است که با بهره‌­گیری از راهبرد پدیدارنگاری تنظیم شده است. مشارکت کنندگان در این مطالعه 25 نفر از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان، کارشناسان حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش، مدیران پژوهش­‌سراهای دانش آموزی شهر تهران و معلمان موفق بودند که به شیوۀ نمونه­‌گیری هدفمند و با روش گلوله برفی تا مرز اشباع نظری انتخاب شدند. داده‌­ها از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساخت­‌یافته گرد­آوری شدند. برای تعیین روایی از مثلث­‌سازی منابع داده‌­ها برای غلبه بر سوگیریهای ذاتی ناشی از به­‌کار­گرفتن یک منبع در مطالعات استفاده شد. برای تعیین پایایی، روش پایایی توافق میان دو کدگذار به­‌کارگرفته شد. روش تحلیل داده­‌ها، تحلیل محتوای استقرایی با بهره‌­گیری از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی بود. بر اساس نتایج به دست آمده چهار بعد برای آموزش و یادگیری پژوهش- محور تعیین شد: آموزش(تدریس) پژوهش- محور، یادگیری و تکالیف یادگیری پژوهش- محور، ارتباطات و دسترسیها و تشویق. هر یک از این ابعاد در بردارندۀ نشانگرهایی است که در پژوهش به تفصیل به آنها پرداخته شده است.



واژه‌های کلیدی: یادگیری پژوهش- محور، آموزش پژوهش- محور، رویکرد ساختن‌گرا
متن کامل [PDF 1534 kb]   (9402 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/8/22 | پذیرش: 1396/1/26 | انتشار: 1396/10/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinpour Toulaazdehi S, Zeinaabaadi, Ph.D. H, Abdollaahi, Ph.D. B, Abbaasiyaan, Ph.D. H. Research-Based Teaching and Learning within a Constructivist Framework: Designing a Phenomenologically-Based Model. QJOE 2018; 33 (4) :9-30
URL: http://qjoe.ir/article-1-703-fa.html

حسین پور طولازدهی شهره، زین آبادی حسن رضا، عبدالهی بیژن، عباسیان حسین. آموزش و یادگیری پژوهش-محور در محیط ساختن گرا: طراحی مدلی بر اساس پژوهش پدیدارنگارانه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (4) :9-30

URL: http://qjoe.ir/article-1-703-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 33، شماره 4 - ( 10-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660