هدف مطالعه حاضر، تبیین فرآیند آموزش و یادگیری پژوهش- محور بر اساس دانش حرفهای افراد صاحبنظر در حوزه تعلیم و تربیت، به ویژه پژوهش، برای تعیین نشانگرهای فرآیند این نوع آموزش در مدارس است. در این پژوهش دو سؤال اساسی مطرح بوده است. سؤال اول، نشانگان آموزش و یادگیری پژوهش- محور کدام اند و در قالب چه ابعادی قابل تبیین هستند؟ سؤال دوم، براساس نشانگان و ابعاد شناسایی شده، چه مدلی را میتوان ارائه نمود؟ رویکرد پژوهش، رویکرد کیفی است که با بهرهگیری از راهبرد پدیدارنگاری تنظیم شده است. مشارکت کنندگان در این مطالعه 25 نفر از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان، کارشناسان حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش، مدیران پژوهشسراهای دانش آموزی شهر تهران و معلمان موفق بودند که به شیوۀ نمونهگیری هدفمند و با روش گلوله برفی تا مرز اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختیافته گردآوری شدند. برای تعیین روایی از مثلثسازی منابع دادهها برای غلبه بر سوگیریهای ذاتی ناشی از بهکارگرفتن یک منبع در مطالعات استفاده شد. برای تعیین پایایی، روش پایایی توافق میان دو کدگذار بهکارگرفته شد. روش تحلیل دادهها، تحلیل محتوای استقرایی با بهرهگیری از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی بود. بر اساس نتایج به دست آمده چهار بعد برای آموزش و یادگیری پژوهش- محور تعیین شد: آموزش(تدریس) پژوهش- محور، یادگیری و تکالیف یادگیری پژوهش- محور، ارتباطات و دسترسیها و تشویق. هر یک از این ابعاد در بردارندۀ نشانگرهایی است که در پژوهش به تفصیل به آنها پرداخته شده است.
Hosseinpour Toulaazdehi S, Zeinaabaadi, Ph.D. H, Abdollaahi, Ph.D. B, Abbaasiyaan, Ph.D. H. Research-Based Teaching and Learning within a Constructivist Framework: Designing a Phenomenologically-Based Model. QJOE 2018; 33 (4) :9-30 URL: http://qjoe.ir/article-1-703-fa.html
حسین پور طولازدهی شهره، زین آبادی حسن رضا، عبدالهی بیژن، عباسیان حسین. آموزش و یادگیری پژوهش-محور در محیط ساختن گرا: طراحی مدلی بر اساس پژوهش پدیدارنگارانه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (4) :9-30