آموزش کارآفرینی در کسب مهارتهای لازم مانند تفکر انتقادی، حل مسئله، ابتکار عمل و کار مشارکتی برای بهبود اشتغالپذیری به نوجوانان کمک میکند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی مؤلفههای کارآفرینی در مدارس دوره دوم متوسطه شهر تهران بود. روش پژوهش از نظر گردآوری دادهها، آمیخته (کیفی-کمی) بود. در بخش کیفی، ابعاد با استفاده از نظریه دادهبنیاد شناسایی شدند و در بخش کمی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. در بخش کیفی، 15 نفر از خبرگان حوزه مدیریت آموزشی به روش نمونهگیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی و در بخش کمی، 147 نفر از مدیران هنرستانهای شاخه فنیوحرفهای و کاردانش دوره دوم متوسطه شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبههای نیمهساختاریافته بود. تجزیه وتحلیل بخش کیفی از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد و در بخش کمی برای تحلیل عاملی تأییدی از نرمافزار لیزرل استفاده شد. در بخش کیفی، پنج بعد زیرساخت، ساختار، سرمایه انسانی، محیط کسب و کار و فرایندهای آموزشی شناسایی شدند که پایایی آلفای کرونباخ این ابعاد به ترتیب 0/92، 0/90، 0/96، 0/92 و 0/91 و روایی محتوایی این ابعاد به ترتیب 0/88، 0/89، 0/90، 0/86 و 0/88 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که بارهای عاملی بهدست آمده بزرگتر از 0/3 بودند که بیانگر تأیید بارهای عاملی بود. از این رو، توجه مدیران مدارس دوره دوم متوسطه به مقوله کارآفرینی میتواند کارآیی نظام آموزشی را برای تربیت نیروی خلاق و ماهر افزایش دهد.
Bodaaghi M, Khorshidi A, FaghihAaraam B, DoshmanZiyaari E, Moraadi S. Construction and Validation of a Questionnaire on the Availability of Grounds for Learning Entrepreneurship in Tehrani High Schools. QJOE 2025; 41 (2) :71-92 URL: http://qjoe.ir/article-1-4826-fa.html
بداغی محمد، خورشیدی عباس، فقیه آرام بتول، دشمن زیاری اسفندیار، مرادی سعید. طراحی و اعتباریابی پرسشنامه شناسایی مؤلفههای کارآفرینی در مدارس دوره دوم متوسطه شهر تهران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (2) :71-92