[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 41، شماره 2 - ( 7-1404 ) ::
جلد 41 شماره 2 صفحات 92-71 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتباریابی پرسشنامه شناسایی مؤلفه‌های کارآفرینی در مدارس دوره دوم متوسطه شهر تهران
محمد بداغی ، عباس خورشیدی ، بتول فقیه آرام ، اسفندیار دشمن زیاری ، سعید مرادی
چکیده:   (12 مشاهده)
آموزش کارآفرینی در کسب مهارتهای لازم مانند تفکر انتقادی، حل مسئله، ابتکار عمل و کار مشارکتی برای بهبود اشتغال‌پذیری‌ به نوجوانان کمک ­می­‌کند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی مؤلفه­‌های کارآفرینی در مدارس دوره دوم متوسطه شهر تهران بود. روش پژوهش از نظر گردآوری داده‌­ها، آمیخته (کیفی-کمی) بود. در بخش کیفی، ابعاد با استفاده از نظریه داده­‌بنیاد شناسایی شدند و در بخش کمی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. در بخش کیفی، 15 نفر از خبرگان حوزه مدیریت آموزشی به روش نمونه­‌گیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی و در بخش کمی، 147 نفر از مدیران هنرستانهای شاخه فنی‌­وحرفه‎ای و کاردانش دوره دوم متوسطه شهر تهران به روش نمونه‌­گیری تصادفی طبقه­‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه­‌های نیمه‌­ساختاریافته بود. تجزیه وتحلیل بخش کیفی از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد و در بخش کمی برای  تحلیل عاملی تأییدی از نرم‌­افزار لیزرل استفاده شد. در بخش کیفی، پنج بعد زیرساخت، ساختار، سرمایه انسانی، محیط کسب و کار و فرایندهای آموزشی شناسایی شدند که پایایی آلفای کرونباخ این ابعاد به ترتیب 0/92، 0/90، 0/96، 0/92 و 0/91 و  روایی محتوایی این ابعاد به ترتیب 0/88، 0/89، 0/90، 0/86 و 0/88 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که بارهای عاملی به‌دست آمده بزرگ­تر از 0/3 بودند که بیانگر تأیید بارهای عاملی بود. از این رو، توجه مدیران مدارس دوره دوم متوسطه به مقوله کارآفرینی می­‌تواند کارآیی نظام آموزشی را برای تربیت نیروی خلاق و ماهر افزایش دهد.
واژه‌های کلیدی: اعتباریابی، کارآفرینی، مدارس دوره دوم متوسطه
متن کامل [PDF 755 kb]   (15 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/31 | پذیرش: 1403/11/25 | انتشار: 1404/7/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bodaaghi M, Khorshidi A, FaghihAaraam B, DoshmanZiyaari E, Moraadi S. Construction and Validation of a Questionnaire on the Availability of Grounds for Learning Entrepreneurship in Tehrani High Schools. QJOE 2025; 41 (2) :71-92
URL: http://qjoe.ir/article-1-4826-fa.html

بداغی محمد، خورشیدی عباس، فقیه آرام بتول، دشمن زیاری اسفندیار، مرادی سعید. طراحی و اعتباریابی پرسشنامه شناسایی مؤلفه‌های کارآفرینی در مدارس دوره دوم متوسطه شهر تهران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (2) :71-92

URL: http://qjoe.ir/article-1-4826-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 41، شماره 2 - ( 7-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4722