[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 41، شماره 2 - ( 7-1404 ) ::
جلد 41 شماره 2 صفحات 192-171 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای هوش اخلاقی در کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی
زهرا غلامی ، زینب السادات اطهری
چکیده:   (29 مشاهده)
پژوهش حاضر به منظور بررسی کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس مقوله‌های هوش اخلاقی بوربا در سال تحصیلی 1402-1401 و با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی انجام شده است. واحد زمینۀ پژوهش شامل متنها و فعالیتهای کتابهای مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی بود و واحد تحلیل شامل تمهای مستخرج از کتابهای مطالعات اجتماعی بود که با مقوله‌های هوش اخلاقی بوربا و زیرمقوله‌های متناسب با آن مرتبط شده بودند. روایی زیرمقوله‌های شناسایی­‌شده مرتبط با مقوله‌های هفتگانه بوربا را متخصصان پس از چندین مرتبه بررسی تأیید کرده­اند. پایایی زیرمقوله‌های شناسایی‌­شده با استفاده از ضریب اسکات، 0/77 محاسبه شده است. همچنین، داده‌ها بر اساس تکنیک آنتروپی شانون تجزیه و تحلیل شده‌­اند. طبق یافته‌های پژوهش، 741 مصداق در کتابهای مطالعات اجتماعی شناسایی شده که بیشترین میزان فراوانی مربوط به مقولۀ مهربانی و کمترین میزان آن مربوط به مقولۀ انصاف بوده است. بر اساس نتایج روش آنتروپی شانون، ضریب اهمیت مقوله‌های هوش اخلاقی از بیشترین به کمترین میزان توجه عبارت است از مهربانی، احترام، وجدان، بردباری، خویشتنداری، انصاف و همدلی. نتایج پژوهش نشان می­دهد که غیر از دو مقولۀ همدلی و انصاف، مقوله‌های مهربانی و احترام وضعیتی مطلوب و سایر مقوله‌ها نیز وضعیت متوسطی دارند، اما در انتخاب محتوای آموزشی به استمرار و توالی آنها در پایه‌های مختلف به خوبی توجه نشده است. ازاین‌­رو، تدوین‌کنندگان کتابهای درسی باید ضمن توجه متوازن و متناسب به مقوله‌های هفتگانه هوش اخلاقی، به استمرار و توالی آنها نیز در پایه‌های مختلف بیشتر توجه کنند و محتوایی مناسب برای آن طراحی کنند.
واژه‌های کلیدی: هوش اخلاقی، کتاب درسی، کتاب مطالعات اجتماعی، دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 460 kb]   (33 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/15 | پذیرش: 1403/3/31 | انتشار: 1404/7/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholaami Z, Athari Z S. Moral Intelligence as Reflected in Elementary School Social Studies Textbooks. QJOE 2025; 41 (2) :171-192
URL: http://qjoe.ir/article-1-4557-fa.html

غلامی زهرا، اطهری زینب السادات. تحلیل محتوای هوش اخلاقی در کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (2) :171-192

URL: http://qjoe.ir/article-1-4557-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 41، شماره 2 - ( 7-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4722