یادگیری برخی از مفاهیم درسی به ویژه در دروس ریاضی همواره با چالش روبهرو بوده است. بهره گیری معلمان از راهبردهای مناسب در تدریساین دروس تاحدود زیادی میتواند به یادگیری دانش آموزان کمک کند.پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیربهره گیری از راهبردهای داربست زنی آموزشی بر یادگیری و یادداری دانش آموزان انجام شده است. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است. در تدریس گروه آزمایش از راهبردهای داربست زنی آموزشی استفاده شده و گروه کنترل به شیوه مرسوم آموزش دیده است. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393بوده و حجم نمونه 36 نفر از دانشآموزاندوکلاسبوده که به روش نمونهگیریتصادفی ساده انتخاب شده اند. یک کلاس بهعنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر بهعنوان گروه کنترل در نظر گرفته شده است.برایگردآوری دادهها از آزمون یادگیری و یادداری در مورد محتوای تدریس در ریاضی بهرهگیری شده است. روایی آزمون یادگیری راپنجتن از معلمان مجرب و دو تن از اساتید متخصص بررسیکرده اند، سپس اصلاحات محتوایی در آن انجام شده و مورد تائید قرار گرفته است. برای پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده و ضریب83% به دست آمده که نشاندهنده همسانی درونی مناسب برای آزمون است. برایتجزیهوتحلیل داده ها از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) استفادهشده است.نتایجپژوهش نشان داد بهکارگیری راهبردهای داربست زنی آموزشی در تدریس درس ریاضی در مقایسه با شیوه مرسوم سبب افزایش یادگیری ویادداری دانشآموزان میشود.
Samiee Zafarghandi, Ph.D. M, Iravaanimanesh M. The Effect of Using Supportive Teaching Strategies on Student Learning and Remembering. QJOE 2017; 33 (2) :117-132 URL: http://qjoe.ir/article-1-455-fa.html
سمیعی زفرقندی مرتضی، ایروانی منش مهری. بررسی بهره گیری از راهبردهای داربست زنی آموزشی و تاثیر آن بر یادگیری ویادداری دانش آموزان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (2) :117-132