[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 33، شماره 2 - ( 5-1396 ) ::
جلد 33 شماره 2 صفحات 117-132 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی بهره­ گیری از راهبردهای داربست زنی آموزشی و تاثیر آن بر یادگیری ویادداری دانش آموزان
مرتضی سمیعی زفرقندی ، مهری ایروانی­ منش
چکیده:   (140 مشاهده)
بررسی بهره­ گیری از راهبردهای داربست زنی آموزشی و تاثیر آن بر یادگیری ویادداری دانش آموزان
دکتر مرتضی سمیعی زفرقندی*
مهری ایروانی­ منش**
چکیده
یادگیری برخی از مفاهیم درسی به ویژه در دروس ریاضی  همواره  با چالش روبه­رو بوده است. بهره ­گیری معلمان از راهبردهای مناسب در تدریساین دروس  تاحدود زیادی می­تواند به یادگیری دانش آموزان کمک کند.پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیربهره ­گیری از راهبردهای داربست زنی آموزشی بر یادگیری و یادداری دانش آموزان انجام شده است. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه است. در تدریس گروه آزمایش از راهبردهای داربست زنی آموزشی استفاده شده و گروه کنترل به شیوه مرسوم آموزش دیده است. جامعه آماری پژوهش، دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393بوده و حجم نمونه 36 نفر از دانش‌آموزاندوکلاسبوده که به روش نمونه‌گیریتصادفی ساده انتخاب شده اند. یک کلاس به‌عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به‌عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شده است.برایگردآوری داده­ها از آزمون یادگیری و یادداری در مورد محتوای تدریس در ریاضیبهره­گیری شده است. ‌روایی آزمون یادگیری راپنجتن از معلمان مجرب و دو تن از اساتید متخصص بررسیکرده اند، سپس اصلاحات محتوایی در آن  انجام شده و مورد تائید قرار گرفته است. برای پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده و ضریب83% به دست آمده که نشان‌دهنده همسانی درونی مناسب برای آزمون است. برایتجزیه‌وتحلیل داده ها از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) استفادهشده است.نتایجپژوهش نشان داد به‌کارگیریراهبردهای داربست زنی آموزشی در تدریس درس ریاضی در مقایسه با شیوه مرسوم سبب افزایش یادگیری ویادداری دانش‌آموزان می‌شود.
 
کلید واژگان: یادگیری، یادداری، داربست زنی آموزشی، دانش آموزان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 18/2/95   تاریخ پذیرش: 13/9/95
* استادیار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (نویسنده مسئول)mo_samie@yahoo.com
** کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدتهران جنوب m.iravanimanesh.gmail.com
متن کامل [PDF 583 kb]   (28 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Effect of Using Supportive Teaching Strategies on Student Learning and Remembering. QJOE. 2017; 33 (2) :117-132
URL: http://qjoe.ir/article-1-455-fa.html
سمیعی زفرقندی مرتضی، ایروانی­ منش مهری. بررسی بهره­ گیری از راهبردهای داربست زنی آموزشی و تاثیر آن بر یادگیری ویادداری دانش آموزان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (2) :117-132

URL: http://qjoe.ir/article-1-455-fa.html

دوره 33، شماره 2 - ( 5-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 790 queries by yektaweb 3471