[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 33، شماره 2 - ( 5-1396 ) ::
جلد 33 شماره 2 صفحات 132-117 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی بهره­ گیری از راهبردهای داربست زنی آموزشی و تاثیر آن بر یادگیری ویادداری دانش آموزان
مرتضی سمیعی زفرقندی ، مهری ایروانی­ منش
چکیده:   (4228 مشاهده)
یادگیری برخی از مفاهیم درسی به ویژه در دروس ریاضی  همواره  با چالش روبه­رو بوده است. بهره ­گیری معلمان از راهبردهای مناسب در تدریساین دروس  تاحدود زیادی می­تواند به یادگیری دانش آموزان کمک کند.پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیربهره ­گیری از راهبردهای داربست زنی آموزشی بر یادگیری و یادداری دانش آموزان انجام شده است. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه است. در تدریس گروه آزمایش از راهبردهای داربست زنی آموزشی استفاده شده و گروه کنترل به شیوه مرسوم آموزش دیده است. جامعه آماری پژوهش، دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393بوده و حجم نمونه 36 نفر از دانش‌آموزاندوکلاسبوده که به روش نمونه‌گیریتصادفی ساده انتخاب شده اند. یک کلاس به‌عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به‌عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شده است.برایگردآوری داده­ها از آزمون یادگیری و یادداری در مورد محتوای تدریس در ریاضی بهره­‌گیری شده است. ‌روایی آزمون یادگیری راپنجتن از معلمان مجرب و دو تن از اساتید متخصص بررسیکرده اند، سپس اصلاحات محتوایی در آن  انجام شده و مورد تائید قرار گرفته است. برای پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده و ضریب83% به دست آمده که نشان‌دهنده همسانی درونی مناسب برای آزمون است. برایتجزیه‌وتحلیل داده ها از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) استفادهشده است.نتایجپژوهش نشان داد به‌کارگیری راهبردهای داربست زنی آموزشی در تدریس درس ریاضی در مقایسه با شیوه مرسوم سبب افزایش یادگیری ویادداری دانش‌آموزان می‌شود.
 
 
واژه‌های کلیدی: یادگیری، یادداری، داربست زنی آموزشی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 583 kb]   (4569 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/2/18 | پذیرش: 1395/9/13 | انتشار: 1396/5/11
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samiee Zafarghandi, Ph.D. M, Iravaanimanesh M. The Effect of Using Supportive Teaching Strategies on Student Learning and Remembering. QJOE 2017; 33 (2) :117-132
URL: http://qjoe.ir/article-1-455-fa.html

سمیعی زفرقندی مرتضی، ایروانی­ منش مهری. بررسی بهره­ گیری از راهبردهای داربست زنی آموزشی و تاثیر آن بر یادگیری ویادداری دانش آموزان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (2) :117-132

URL: http://qjoe.ir/article-1-455-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 33، شماره 2 - ( 5-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645