[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 33، شماره 2 - ( 5-1396 ) ::
جلد 33 شماره 2 صفحات 81-100 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه دوره تحکیم سواد در تثبیت آموخته‌های سوادآموزان تحت پوشش
رفیق حسنی
چکیده:   (151 مشاهده)
تأثیر برنامه دوره تحکیم سواد در تثبیت آموختههای سوادآموزان تحت پوشش
نهضت سوادآموزی
 
دکتر رفیق حسنی*
 
چکیده
هدف این تحقیق1 تعیین تأثیر برنامه دوره تحکیم سواد در تثبیت آموخته‌های سوادآموزان تحت پوشش نهضت سوادآموزی بود. روش تحقیق از نوع آزمایشی بر اساس اندازه‌گیریهای مکرر بود و طرح تحقیق به این صورت بود که سه آزمون از نمونه آماری گرفته شد. جامعۀ آماری همۀ افراد تحت پوشش دوره تحکیم سواد در کل کشور بودند که از آن میان، 891 نفر بر اساس فرمول کوکران به منزلۀ نمونه انتخاب شدند. به این صورت که بر اساس سطح میانگین سواد، استانهای کشور به سه سطح برخوردار، نیمه برخوردار و کم­برخوردار تقسیم شدند. سپس از همۀ استانهای کشور، شش استان بر اساس میانگین سطح سواد و شاخص برخوردار، نیمه برخوردار و کم برخوردار انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها آزمونهای محقق ساخته پیشرفت تحصیلی خواندن، نوشتن، حساب کردن و روخوانی قرآن کریم بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل واریانس اندازه‌گیریهای مکرر استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که دوره تحکیم به تثبیت آموخته‌های مهارتهای اصلی نوشتن، خواندن، حساب کردن و روان‌خوانی قرآن کریم سوادآموزان تحت پوشش می انجامد، اما تنها در مهارت نوشتن بود که میان میانگین نمرات پیش‌آزمون با آزمون پیگیری ازلحاظ آماری تفاوت معنادار وجود نداشت.
 
کلید واژگان: دوره تحکیم سواد، تثبیت یادگیری، مهارت خواندن، مهارت نوشتن، روان‌خوانی قرآن کریم، مهارت حساب کردن
 
 
 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 21/11/94                تاریخ پذیرش: 24/7/95
* استادیار گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران                                          hasani.rafigh@gmail.com
1. این طرح با حمایت مالی سازمان نهضت سوادآموزی کل کشور انجام‌شده است.
واژه‌های کلیدی: دوره تحکیم سواد، تثبیت یادگیری، مهارت خواندن، مهارت نوشتن، روان‌خوانی قرآن کریم، مهارت حساب کردن
متن کامل [PDF 480 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۵/۱۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Impact of the Stabilization Program on the Learnings of the Participants in the Literacy Program. QJOE. 2017; 33 (2) :81-100
URL: http://qjoe.ir/article-1-453-fa.html
حسنی رفیق. تأثیر برنامه دوره تحکیم سواد در تثبیت آموخته‌های سوادآموزان تحت پوشش . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1396; 33 (2) :81-100

URL: http://qjoe.ir/article-1-453-fa.html

دوره 33، شماره 2 - ( 5-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 787 queries by yektaweb 3471