تأثیر برنامه دوره تحکیم سواد در تثبیت آموختههای سوادآموزان تحت پوشش
|
رفیق حسنی |
|
|
چکیده: (3681 مشاهده) |
هدف این تحقیق1 تعیین تأثیر برنامه دوره تحکیم سواد در تثبیت آموختههای سوادآموزان تحت پوشش نهضت سوادآموزی بود. روش تحقیق از نوع آزمایشی بر اساس اندازهگیریهای مکرر بود و طرح تحقیق به این صورت بود که سه آزمون از نمونه آماری گرفته شد. جامعۀ آماری همۀ افراد تحت پوشش دوره تحکیم سواد در کل کشور بودند که از آن میان، 891 نفر بر اساس فرمول کوکران به منزلۀ نمونه انتخاب شدند. به این صورت که بر اساس سطح میانگین سواد، استانهای کشور به سه سطح برخوردار، نیمه برخوردار و کمبرخوردار تقسیم شدند. سپس از همۀ استانهای کشور، شش استان بر اساس میانگین سطح سواد و شاخص برخوردار، نیمه برخوردار و کم برخوردار انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها آزمونهای محقق ساخته پیشرفت تحصیلی خواندن، نوشتن، حساب کردن و روخوانی قرآن کریم بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که دوره تحکیم به تثبیت آموختههای مهارتهای اصلی نوشتن، خواندن، حساب کردن و روانخوانی قرآن کریم سوادآموزان تحت پوشش می انجامد، اما تنها در مهارت نوشتن بود که میان میانگین نمرات پیشآزمون با آزمون پیگیری ازلحاظ آماری تفاوت معنادار وجود نداشت.
|
|
واژههای کلیدی: دوره تحکیم سواد، تثبیت یادگیری، مهارت خواندن، مهارت نوشتن، روانخوانی قرآن کریم، مهارت حساب کردن |
|
متن کامل [PDF 480 kb]
(4053 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/11/21 | پذیرش: 1395/7/24 | انتشار: 1396/5/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|