با توسعه محیطهای یادگیری الکترونیکی و ترکیب آنها در محیطهای یادگیری حضوری، برخی از معلمان برای طراحی فعالیتهای یادگیری از این محیطها استفاده میکنند. استفاده از ظرفیتهای این محیطها میتواند به بهبود کیفیت آموزش و افزایش بازدههای یادگیری کمک کند. هدف این پژوهش، شناسایی دستاوردهای تربیتی تولید محتوای الکترونیکی با مشارکت دانشآموزان دوره ابتدایی بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفته است. مشارکتکنندگان در آن 20 تن از معلمان فعال در زمینه خلق محتوای الکترونیکی ناحیه یک و دو همدان بودند که با شیوه ملاک- محور انتخاب شدند. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته گردآوری و پس از پیادهسازی به روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که خلق محتوا به منزلۀ فعالیت یادگیری در برنامه درسی دورۀ ابتدایی، دستاوردهای شناختی، فنی، فراشناختی و انگیزشی مهمی به همراه دارد. از لحاظ فنی، تولید محتوای الکترونیکی، مهارت تولید، ویرایش صدا و تصویر، کار با سختافزارها و نرمافزارهای گوناگون، ویدئوکلیپسازی و مهارت جستجوگری در اینترنت را در دانش آموزان تقویت و از منظر شناختی، به فراهم ساختن شرایط یادگیری عمیق و پایدار، پرورش تفکر نقادانه، خلاقانه و تقویت یادگیری کمک میکند. همچنین از منظر فراشناختی، تولید محتوای الکترونیکی به دانشآموزان کمک میکند تا تواناییهای خود، ماهیت تکالیف و نحوه ارزیابی کیفیت آنها را بهتر درک کنند و از بعد انگیزشی نیز درگیری در تولید محتوای الکترونیکی انگیزه درونی دانشآموزان را تقویت و آنها را نسبت به یادگیری موضوع درسی و یادگیری علاقهمندتر میسازد. با توجه به یافتههای این پژوهش، پیشنهادهایی پژوهشی و کاربردی برای کنشگران و پژوهشگران ارائه شده است.
Yazdaanpanaah R, Seraaji F. A Look at the Educational Achievements of Creating Electronic Content with the Help of Elementary School Students. QJOE 2024; 40 (3) :85-106 URL: http://qjoe.ir/article-1-4446-fa.html
یزدان پناه رضوان، سراجی فرهاد. تأملی در دستاوردهای تربیتی خلق محتوای الکترونیکی با مشارکت دانش آموزان دوره ابتدایی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (3) :85-106