[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 3 - ( 9-1403 ) ::
جلد 40 شماره 3 صفحات 106-85 برگشت به فهرست نسخه ها
تأملی در دستاورد‌های تربیتی خلق محتوای الکترونیکی با مشارکت دانش آموزان دوره ابتدایی
رضوان یزدان پناه ، فرهاد سراجی
چکیده:   (375 مشاهده)
با توسعه محیطهای یادگیری الکترونیکی و ترکیب آنها در محیطهای یادگیری حضوری، برخی از معلمان برای طراحی فعالیتهای یادگیری از این محیطها استفاده می­‌کنند. استفاده از ظرفیتهای این محیطها می‌­تواند به بهبود کیفیت آموزش و افزایش بازده‌­های یادگیری کمک کند. هدف این پژوهش، شناسایی دستاوردهای تربیتی تولید محتوای الکترونیکی با مشارکت دانش‌­آموزان دوره ابتدایی بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفته است. مشارکت­‌کنندگان در آن 20 تن از معلمان فعال در زمینه‌ خلق محتوای الکترونیکی ناحیه‌ یک و دو همدان بودند که با شیوه ملاک- محور انتخاب شدند. مصاحبه­‌ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه­‌ساختاریافته گردآوری و پس از پیاده‌سازی به روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که خلق محتوا به منزلۀ فعالیت­ یادگیری در برنامه درسی دورۀ ابتدایی، دستاوردهای شناختی، فنی، فراشناختی و انگیزشی مهمی به همراه دارد. از لحاظ فنی، تولید محتوای الکترونیکی، مهارت تولید، ویرایش صدا و تصویر، کار با سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای گوناگون، ویدئوکلیپ­‌سازی و مهارت جستجوگری در اینترنت را در دانش آموزان تقویت و از منظر شناختی، به فراهم ساختن شرایط یادگیری عمیق و پایدار، پرورش تفکر نقادانه، خلاقانه و تقویت یادگیری کمک می‌­کند. همچنین از منظر فراشناختی، تولید محتوای الکترونیکی به دانش‌­آموزان کمک می­‌کند تا تواناییهای خود، ماهیت تکالیف و نحوه ارزیابی کیفیت آنها را بهتر درک کنند و از بعد انگیزشی نیز درگیری در تولید محتوای الکترونیکی انگیزه درونی دانش‌­آموزان را تقویت و آنها را نسبت به یادگیری موضوع درسی و یادگیری علاقه‌­مندتر می­‌سازد. با توجه به یافته‌­های این پژوهش، پیشنهادهایی پژوهشی و کاربردی برای کنشگران و پژوهشگران ارائه شده است.

 
واژه‌های کلیدی: خلق محتوای الکترونیکی، مزیتهای‌تربیتی، دانش آموزان دوره ابتدایی، فعالیتهای یادگیری
متن کامل [PDF 650 kb]   (327 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/22 | پذیرش: 1402/11/23 | انتشار: 1403/9/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdaanpanaah R, Seraaji F. A Look at the Educational Achievements of Creating Electronic Content with the Help of Elementary School Students. QJOE 2024; 40 (3) :85-106
URL: http://qjoe.ir/article-1-4446-fa.html

یزدان پناه رضوان، سراجی فرهاد. تأملی در دستاورد‌های تربیتی خلق محتوای الکترونیکی با مشارکت دانش آموزان دوره ابتدایی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (3) :85-106

URL: http://qjoe.ir/article-1-4446-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 3 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710