[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 41، شماره 2 - ( 7-1404 ) ::
جلد 41 شماره 2 صفحات 249-231 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر روش تدریس 5E بر مهارتهای کنجکاوی و پرسشگری دانش آموزان دوره ابتدایی در درس علوم تجربی
راضیه ابراهیم پور ، رحیم بدری گرگری
دانشگاه تبریز
چکیده:   (49 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر روش تدریس 5E بر مهارتهای پرسشگری و کنجکاوی دانش‌­آموزان در درس علوم پایه ششم انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش همۀ دانش‌­آموزان پایه ششم مدارس شهرستان تبریز بودند که از میـان آنهـا دانـش‌­آمـوزان پایه ششم دو مدرسه به صورت نمونه دردسترس انتخاب شدند و به‌­عنوان گـروه کنتـرل(17نفر) و گروه آزمایش(16نفر) جایگـزین شـدند. پـیش از اجرای روش تدریس 5E، میزان مهارت پرسشگری هر دو گروه با تکمیل پرسـشنامـۀ روحیۀ پرسشگری حیدرپور و همکاران(1395) و مهارت کنجکاوی با­ پرسشنامۀ کنجکاوی و اکتشاف(2009) اندازه‌­گیری شد. سپس آزمودنیهای گروه آزمایش، هشـت جلسـه­ 45­ دقیقه­‌ای بـه یـادگیری درس علوم‌­تجربی به روش تدریس 5E پرداختند. پـس از پایان جلسـات مداخلـه، برای هر دو گروه پس‌­آزمون اجرا شد. داده­‌های به دست آمده با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که روش تدریس 5E در مهارتهای پرسشگری و کنجکاوی درس علوم تجربی دانش‌­آموزان تأثیر مثبـت می­‌گذارد. همچنین بـه‌­کـارگیری روش تدریس 5E در آمـوزش درس علـوم سبب افـزایش میـزان مهارتهای پرسشگری و کنجکاوی دانش‌­آموزان پایۀ ششم شده است. با توجه به اثربخشی روش تدریس 5E پیشنهاد می‌­شود که آموزشهای لازم در این زمینه به معلمان داده شود تا در کلاس درس از این روش بهره بگیرند و تا حد امکان روش تدریس 5E جایگزین روشهای سنتی و منفعل شود.
واژه‌های کلیدی: روش تدریس 5E، پرسشگری، کنجکاوی، دانش آموزان دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 502 kb]   (54 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/15 | پذیرش: 1402/11/1 | انتشار: 1404/7/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebraahimpoor R, Badri Gargari R. Improving Curiosity and Inquisitiveness among Elementary School Students Using the 5E Teaching Approach. QJOE 2025; 41 (2) :231-249
URL: http://qjoe.ir/article-1-4235-fa.html

ابراهیم پور راضیه، بدری گرگری رحیم. تأثیر روش تدریس 5E بر مهارتهای کنجکاوی و پرسشگری دانش آموزان دوره ابتدایی در درس علوم تجربی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (2) :231-249

URL: http://qjoe.ir/article-1-4235-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 41، شماره 2 - ( 7-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4722