پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر روش تدریس 5E بر مهارتهای پرسشگری و کنجکاوی دانشآموزان در درس علوم پایه ششم انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش همۀ دانشآموزان پایه ششم مدارس شهرستان تبریز بودند که از میـان آنهـا دانـشآمـوزان پایه ششم دو مدرسه به صورت نمونه دردسترس انتخاب شدند و بهعنوان گـروه کنتـرل(17نفر) و گروه آزمایش(16نفر) جایگـزین شـدند. پـیش از اجرای روش تدریس 5E، میزان مهارت پرسشگری هر دو گروه با تکمیل پرسـشنامـۀ روحیۀ پرسشگری حیدرپور و همکاران(1395) و مهارت کنجکاوی با پرسشنامۀ کنجکاوی و اکتشاف(2009) اندازهگیری شد. سپس آزمودنیهای گروه آزمایش، هشـت جلسـه 45 دقیقهای بـه یـادگیری درس علومتجربی به روش تدریس 5E پرداختند. پـس از پایان جلسـات مداخلـه، برای هر دو گروه پسآزمون اجرا شد. دادههای به دست آمده با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که روش تدریس 5E در مهارتهای پرسشگری و کنجکاوی درس علوم تجربی دانشآموزان تأثیر مثبـت میگذارد. همچنین بـهکـارگیری روش تدریس 5E در آمـوزش درس علـوم سبب افـزایش میـزان مهارتهای پرسشگری و کنجکاوی دانشآموزان پایۀ ششم شده است. با توجه به اثربخشی روش تدریس 5E پیشنهاد میشود که آموزشهای لازم در این زمینه به معلمان داده شود تا در کلاس درس از این روش بهره بگیرند و تا حد امکان روش تدریس 5E جایگزین روشهای سنتی و منفعل شود.
Ebraahimpoor R, Badri Gargari R. Improving Curiosity and Inquisitiveness among Elementary School Students Using the 5E Teaching Approach. QJOE 2025; 41 (2) :231-249 URL: http://qjoe.ir/article-1-4235-fa.html
ابراهیم پور راضیه، بدری گرگری رحیم. تأثیر روش تدریس 5E بر مهارتهای کنجکاوی و پرسشگری دانش آموزان دوره ابتدایی در درس علوم تجربی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (2) :231-249