استفاده از بازیهای آموزشی دیجیتال در آموزش ریاضی، اخیراً پژوهشهای زیادی را به خود اختصاص داده و اثربخشی آنها در این پژوهشها مورد تائید قرار گرفته است، اما برای نحوه ادغام عملی این بازیها در فرایند تدریس از سوی معلمان مشکلاتی وجود دارد و راهنماییهای عملی مناسب ارائه نشده است در همین راستا هدف پژوهش حاضر، پر کردن شکاف پژوهشی برای ادغام عملیاتی بازیهای دیجیتال در فرایند تدریس-یادگیری است. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش کیفی مطالعه موردی استفاده شده است. فعالیتهای انجام شده در درون این روش مشاهده مشارکتی، مصاحبه با معلمان و یادداشتبرداری از فعالیتهای انجامشده در جلسات بازی کلاس درس بوده است. محتوای آموزش در این پژوهش درس ریاضی سوم ابتدایی بود که دانشآموزان در آن جمع و تفریق را بهصورت یک بازی با سبک ایفای نقش یادگرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که معلمان برای اثربخش بودن تدریس خود، در یادگیری مبتنی بر بازیهای دیجیتال، فعالیتهای متنوعی را انجام میدهند که 1. معلم در نقش متخصص بازیهای دیجیتال، 2. پرسشگری و تشویق به تفکر بازتابنده، 3. برنامهریزی برای کلاس یادگیری مبتنی بر بازیهای دیجیتال، 4. تلاش برای برآوردن نیازهای زیرساختی و کمک فنی برای اجرا، 5. معلم خصوصی برای هر دانشآموز و 6. معلم در نقش متخصص موضوعی، از مهمترین فعالیتهای آنهاست.
Dehghaanzaadeh H, Dehghaanzaadeh H. The Effective Use of Digital Games in the Teaching Process of Mathematics. QJOE 2025; 41 (2) :193-212 URL: http://qjoe.ir/article-1-4125-fa.html
دهقانزاده حسین، دهقان زاده حجت. فرایند تدریس معلمان در یادگیری مبتنی بر بازیهای دیجیتال. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (2) :193-212