[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 41، شماره 2 - ( 7-1404 ) ::
جلد 41 شماره 2 صفحات 170-151 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل برنامه‌درسی در مدارس دوره ابتدایی عشایری: تهدیدها و فرصتها
احد عظیمی آقبلاغ ، داود طهماسب زاده شیخلار ، فیروز محمودی ، کیومرث تقی پور
چکیده:   (33 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، واکاوی کیفی برنامه درسی در  مدارس دوره ابتدایی عشایری، از منظر تهدید­ها و فرصتها بوده است. روش پژوهش، روش تحلیل محتوای کیفی عرفی است. جامعه پژوهشی، شامل کل متون و اسناد مرتبط با آموزش و برنامه درسی مدارس دوره ابتدایی مناطق عشایری بود که از میان آنها تعداد 20 مقاله، پایان­‌نامه و اسناد بالادستی، با استفاده از شیوه نمونه­‌گیری هدفمند انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌­ها به صورت دستی و با استفاده از تحلیل ارتباطی انجام شد. برای اعتباربخشی به داده‌­ها از روشهای بازنگری ناظران، بازنگری مشارکت­‌کنندگان، اختصاص دادن زمان کافی برای گردآوری داده­‌ها و درگیری مداوم و مثلث‌­سازی محقق استفاده شد. یافته‌­ها در بخش تهدیدها شامل مقوله‌­های اصلی"تحصیل در جامعه عشایری"و "فرهنگ جامعه عشایری" و در بخش فرصتها، "فرصتهای زیست‌­بوم عشایری"و "فرصتهای الزامات قوانین بالادستی" و چندین مقوله فرعی بود که به همراه رمزها و واحد­های معنایی مربوطه استخراج شدند. نتایج نشان داد که می‌­توان با کاربست راهکارهای معرفی­‌شده در پژوهش،  تهدیدهای موجود در برنامه درسی مدارس عشایری را به فرصت تبدیل کرد. هر چند در بخش فرصتها، قوانین بالادستی به خوبی نگاشته شده، ولی عملیاتی نشده است و به نظر می­‌رسد تا برآورده کردن عدالت آموزشی در برنامه درسی عشایری فاصله زیادی دارند.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، تحلیل محتوای کیفی، تهدیدها، فرصتها، مدارس ابتدایی عشایری
متن کامل [PDF 456 kb]   (55 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/17 | پذیرش: 1401/12/16 | انتشار: 1404/7/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimi Aaghbolaagh A, Tahmaasebzaadeh Sheikhlaar D, Mahmoodi F, Taghipoor K. Nomadic Elementary Schools’ Curriculum: Threats and Opportunities. QJOE 2025; 41 (2) :151-170
URL: http://qjoe.ir/article-1-3963-fa.html

عظیمی آقبلاغ احد، طهماسب زاده شیخلار داود، محمودی فیروز، تقی پور کیومرث. تحلیل برنامه‌درسی در مدارس دوره ابتدایی عشایری: تهدیدها و فرصتها. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (2) :151-170

URL: http://qjoe.ir/article-1-3963-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 41، شماره 2 - ( 7-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4722