هدف پژوهش حاضر، واکاوی کیفی برنامه درسی در مدارس دوره ابتدایی عشایری، از منظر تهدیدها و فرصتها بوده است. روش پژوهش، روش تحلیل محتوای کیفی عرفی است. جامعه پژوهشی، شامل کل متون و اسناد مرتبط با آموزش و برنامه درسی مدارس دوره ابتدایی مناطق عشایری بود که از میان آنها تعداد 20 مقاله، پایاننامه و اسناد بالادستی، با استفاده از شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها به صورت دستی و با استفاده از تحلیل ارتباطی انجام شد. برای اعتباربخشی به دادهها از روشهای بازنگری ناظران، بازنگری مشارکتکنندگان، اختصاص دادن زمان کافی برای گردآوری دادهها و درگیری مداوم و مثلثسازی محقق استفاده شد. یافتهها در بخش تهدیدها شامل مقولههای اصلی"تحصیل در جامعه عشایری"و "فرهنگ جامعه عشایری" و در بخش فرصتها، "فرصتهای زیستبوم عشایری"و "فرصتهای الزامات قوانین بالادستی" و چندین مقوله فرعی بود که به همراه رمزها و واحدهای معنایی مربوطه استخراج شدند. نتایج نشان داد که میتوان با کاربست راهکارهای معرفیشده در پژوهش، تهدیدهای موجود در برنامه درسی مدارس عشایری را به فرصت تبدیل کرد. هر چند در بخش فرصتها، قوانین بالادستی به خوبی نگاشته شده، ولی عملیاتی نشده است و به نظر میرسد تا برآورده کردن عدالت آموزشی در برنامه درسی عشایری فاصله زیادی دارند.
Azimi Aaghbolaagh A, Tahmaasebzaadeh Sheikhlaar D, Mahmoodi F, Taghipoor K. Nomadic Elementary Schools’ Curriculum: Threats and Opportunities. QJOE 2025; 41 (2) :151-170 URL: http://qjoe.ir/article-1-3963-fa.html
عظیمی آقبلاغ احد، طهماسب زاده شیخلار داود، محمودی فیروز، تقی پور کیومرث. تحلیل برنامهدرسی در مدارس دوره ابتدایی عشایری: تهدیدها و فرصتها. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (2) :151-170