[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 41، شماره 2 - ( 7-1404 ) ::
جلد 41 شماره 2 صفحات 48-29 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی اخلاق در متامدرنیسم به منظور استنتاج دلالتهای آن در اهداف، اصول و روشهای‌ تربیت اخلاقی
مصطفی زبان دان ، محمدحسن میرزا محمدی ، محسن فرمهینی فراهانی
چکیده:   (18 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر واکاوی اخلاق در متامدرنیسم، به منظور استنتاج دلالتهای آن در اهداف، اصول و روشهای ‌تربیت اخلاقی است. روش تحقیق اسنادی است که برای ارائه یک مرور نظام‌­مند و گردآوری نظریات اخلاقی صاحب‌­نظران متامدرنیسم، از روش تحقیق استنتاجی از نوع پیش­‌رونده نیز بهره‌­گیری شده است. بنابراین، نخست با به­‌کارگیری روش پژوهش اسنادی، به واکاوی اخلاق در متامدرنیسم پرداخته شده، سپس با استفاده از روش تحقیق استنتاجی از نوع پیش‌­رونده به استخراج دلالتهای تربیت اخلاقی متامدرن، شامل اهداف، اصول و روشها پرداخته شده است. همچنین، برای اخلاق در متامدرنیسم، شش ویژگی ‌ترکیبی بودن، ساختاری و مرحله‌ای بودن، متنوع و متفاوت حول یک مرکز مشترک بودن، فعال­‌کننده نقش سلسله مراتب اخلاقی، اصالت اخلاقی داشتن و گرایش به محبت و مراقبت داشتن به عنوان یافته‌­های پژوهش مطرح شده است. این پژوهش به منزلۀ نتیجه، هدف غائی رویکرد تربیت اخلاقی در متامدرنیسم را پرورش انسانی تلاشگر در فضای انزواگر پست مدرن در نظر گرفته است که علاوه بر هشت هدف واسطی، هشت اصل و هفت روش تربیت اخلاقی را شامل می‌­شود. مؤلفه‌­هایی همچون تناسب اخلاقی، ساخت معنا، اصالت- محوری، همدلی، صمیمیت فناورانه، توسعه مرحله‌­ای، دلخوشی احتمالی و روایتهای بزرگ به عنوان اصول رویکرد تربیت اخلاقی در متامدرنیسم مطرح شده است. همچنین از ترکیب، نسل­نویسی، همکاری، حضور شناسنامه­‌ای، تاریخ‌­نگری، بیان تناقض و امید و خوش‌بینی، به منزلۀ روشهای تربیت اخلاقی متامدرن نام برده شده است.
واژه‌های کلیدی: متامدرنیسم، اخلاق، تربیت اخلاقی، اهداف تربیتی، اصول تربیتی، روشهای تربیتی
متن کامل [PDF 483 kb]   (18 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/23 | پذیرش: 1402/1/25 | انتشار: 1404/7/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zabaandaan M, Mirzaamohammadi M H, Farmahini Faraahaani M. Morality in Metamodernism and its Implications for Morality Education. QJOE 2025; 41 (2) :29-48
URL: http://qjoe.ir/article-1-3863-fa.html

زبان دان مصطفی، میرزا محمدی محمدحسن، فرمهینی فراهانی محسن. واکاوی اخلاق در متامدرنیسم به منظور استنتاج دلالتهای آن در اهداف، اصول و روشهای‌ تربیت اخلاقی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (2) :29-48

URL: http://qjoe.ir/article-1-3863-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 41، شماره 2 - ( 7-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4722