تفکر طراحی به منزلۀ نوعی مسئلهگشایی یادگیرنده-محور و خلاق برای پاسخگویی به مسائل مبهم و پیچیده آموزشی و طرح مسائل نوآورانه در حوزههای آموزشی توانسته است با طراحانه اندیشیدن موجب توسعه نوآوریهای آموزشی، حل مسئله، خلاقیت و ذهنگشودگی توأم با انگیزه شود. ظرفیتهای تفکر طراحی در ارتقای تکنولوژی و طراحی آموزشی، ضرورت ارائه الگوی آموزش آن را برای طراحان آموزشی موجب شده که این مهم هدف اصلی پژوهش حاضر است. در این جستجو، مرور نظاممند پایگاههای اطلاعاتی علمی لاتین اریک، ساینس دایرکت، اسکوپوس، وایلی، الزویر، وب آو ساینس، جیاستور، OALib و گوگل اسکالر و نیز پایگاههای ایرانداک، سیویلیکا، مگیران، جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه علوم انسانی انجام گرفت. یافتههای پژوهشی و مقالات معتبر علمی نمایه شدۀ سالهای1980تا 2021 بررسی و 216 مورد شناسایی شده و در نهایت21 پژوهش برگزیده و مورد تحلیل محتوای کیفی قرار گرفته است. با بهرهگیری از سازندهگرایی اجتماعی و با شناسایی مؤلفههای تفکر طراحی و عوامل مؤثر در طراحی آموزشی آن، الگوی آموزش موردنظر ترسیم شده است. براساس اعتبار الگوی پیشنهادی انتظار میرود که این الگو در آموزش تفکر طراحی به تکنولوژیستهای آموزشی و در بهبود طراحی آموزشی مؤثر باشد.
Taalebi S, Nili Ahmadaabaadi M R, Fardaanesh H, Delaavar A, Aliaabaadi K. The Design and Validation of a Model for Teaching Design Thinking. QJOE 2025; 41 (2) :7-28 URL: http://qjoe.ir/article-1-3767-fa.html
طالبی سوسن، نیلی احمدآبادی محمدرضا، فردانش هاشم، دلاور علی، علی آبادی خدیجه. طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش تفکر طراحی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (2) :7-28