[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 41، شماره 2 - ( 7-1404 ) ::
جلد 41 شماره 2 صفحات 110-93 برگشت به فهرست نسخه ها
نقد و بررسی بایسته‌های محتوایی موجود گرایش «آشنایی با منابع اسلامی» با تکیه بر آموزه‌های دینی
ادریس عظیما ، حسن ملکی ، حامد پوررستمی
چکیده:   (24 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، تعیین وضعیت مطلوب محتوای برنامه درسی «آشنایی با منابع اسلامی» بر اساس آموزه‌های دینی است. در این پژوهش که با روش کتابخانه‌ای و با تحلیل محتوای متون دینی انجام شده است، ابتدا با مطالعۀ محتوا و سرفصلهای مربوط به این درس و تحلیل و تفسیر اطلاعات حاصل از آن، برنامه درسی «آشنایی با منابع اسلامی» بررسی و آسیب‌شناسی شده، سپس بر اساس قرآن و روایات، با تعیین اصول محتوایی به ارائه محتوای مطلوب پرداخته شده است. طی این پژوهش مشخص شد که نداشتن سرفصلهای مستقل، عدم محوریت متن دینی، محتوای آموزشی تحمیلی، همپوشانی محتوایی با دیگر گرایشهای دروس معارف اسلامی، فقدان سرفصلی برای آشنایی با منابع اسلامی، کم‌رنگ بودن آموزش روش فهم و رفتارسازی، جامع و مانع نبودن عناوین و عدم توجه به تلاوت آیات در برنامه درسی از کاستیهای این گرایش است. برای اصلاح این کاستیها، با بهره‌مندی از آموزه‌های دینی، اصلهای اعتبار، سودمندی، اهمیت، قابلیت یادگیری، علاقه، اندیشه‌-محوری، رفتارسازی و توالی و استمرار برای محتوای این گرایش تعیین شد. آنگاه با ابتنای بر این اصول، سرفصلهایی تعیین شدند که فصل اول طی دو درس برای آشنایی اجمالی با متون اسلامی و فصل دوم در دو بخش قرآن و عترت طبقه‌بندی شدند که با انتخاب متنهایی از قرآن و عترت با موضوعات متنوع، بعد از مرحله قرائت و ترجمه واژگان در هر درس، دو گام از گامهای فهم متن دینی (دوازده گام برای آیات قرآن و ده گام برای حدیث) ارائه می‌شود و در پایان هر درس بخش درنگ و رفتارسازی پیش‌بینی شده است.
واژه‌های کلیدی: آشنایی با منابع اسلامی، تفسیر موضوعی قرآن، تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه، برنامه‌ریزی درسی، ‌ دروس معارف اسلامی
متن کامل [PDF 454 kb]   (33 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/15 | پذیرش: 1402/1/31 | انتشار: 1404/7/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimaa E, Maleki H, Poorrostami H. A Religiously-based Review of the Curriculum for the Course Titled “Introduction to Islamic Sources”. QJOE 2025; 41 (2) :93-110
URL: http://qjoe.ir/article-1-3488-fa.html

عظیما ادریس، ملکی حسن، پوررستمی حامد. نقد و بررسی بایسته‌های محتوایی موجود گرایش «آشنایی با منابع اسلامی» با تکیه بر آموزه‌های دینی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (2) :93-110

URL: http://qjoe.ir/article-1-3488-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 41، شماره 2 - ( 7-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4722