هدف پژوهش حاضر، تعیین وضعیت مطلوب محتوای برنامه درسی «آشنایی با منابع اسلامی» بر اساس آموزههای دینی است. در این پژوهش که با روش کتابخانهای و با تحلیل محتوای متون دینی انجام شده است، ابتدا با مطالعۀ محتوا و سرفصلهای مربوط به این درس و تحلیل و تفسیر اطلاعات حاصل از آن، برنامه درسی «آشنایی با منابع اسلامی» بررسی و آسیبشناسی شده، سپس بر اساس قرآن و روایات، با تعیین اصول محتوایی به ارائه محتوای مطلوب پرداخته شده است. طی این پژوهش مشخص شد که نداشتن سرفصلهای مستقل، عدم محوریت متن دینی، محتوای آموزشی تحمیلی، همپوشانی محتوایی با دیگر گرایشهای دروس معارف اسلامی، فقدان سرفصلی برای آشنایی با منابع اسلامی، کمرنگ بودن آموزش روش فهم و رفتارسازی، جامع و مانع نبودن عناوین و عدم توجه به تلاوت آیات در برنامه درسی از کاستیهای این گرایش است. برای اصلاح این کاستیها، با بهرهمندی از آموزههای دینی، اصلهای اعتبار، سودمندی، اهمیت، قابلیت یادگیری، علاقه، اندیشه-محوری، رفتارسازی و توالی و استمرار برای محتوای این گرایش تعیین شد. آنگاه با ابتنای بر این اصول، سرفصلهایی تعیین شدند که فصل اول طی دو درس برای آشنایی اجمالی با متون اسلامی و فصل دوم در دو بخش قرآن و عترت طبقهبندی شدند که با انتخاب متنهایی از قرآن و عترت با موضوعات متنوع، بعد از مرحله قرائت و ترجمه واژگان در هر درس، دو گام از گامهای فهم متن دینی (دوازده گام برای آیات قرآن و ده گام برای حدیث) ارائه میشود و در پایان هر درس بخش درنگ و رفتارسازی پیشبینی شده است.
Azimaa E, Maleki H, Poorrostami H. A Religiously-based Review of the Curriculum for the Course Titled “Introduction to Islamic Sources”. QJOE 2025; 41 (2) :93-110 URL: http://qjoe.ir/article-1-3488-fa.html
عظیما ادریس، ملکی حسن، پوررستمی حامد. نقد و بررسی بایستههای محتوایی موجود گرایش «آشنایی با منابع اسلامی» با تکیه بر آموزههای دینی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (2) :93-110