این مقاله از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) بوده است. برای انجام دادن این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12، برای شناسایی عوامل و مؤلفهها استفاده شده است. جامعه آماری کیفی در این پژوهش 14 نفر از خبرگان حوزه مدیریت آموزشی و مدیریت فرهنگی، همچنین مدیران ارشد با تجربه و دارای سابقه کار بالا در وزارت آموزش و پرورش بودند. جامعه آماری بخش کمی نیز 21 نفر از خبرگان با تجربه حوزه رهبری اخلاقی بودند که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. پس از انجام دادن مصاحبهها مضامین پایه و سازماندهنده استخراج شدند. در بخش کمی برای تعیین میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری ابعاد رهبری اخلاقی از روش دیمتل با نرمافزار Excel 2016 استفاده شده است. با توجه به مصاحبههای نیمهساختاریافته، پنج بعد(رفتارهای اخلاقی، تعاملات اخلاقی، اخلاق فردی، شایستهپروری و شایستهگزینی و نهادینهسازی شعائر دینی) و 31 مؤلفه (مضامین پایه) برای رهبری اخلاقی در مدیریت ستادی وزارت آموزش و پرورش استخراج شدند. پس از آن با تکمیل پرسشنامه مقایسات زوجی ابعاد تأثیرگذار و تأثیرپذیر، مشخص شد. ابعاد نهادینهسازی شعائر دینی، رفتارهای اخلاقی، تعاملات اخلاقی و شایستهپروری و شایستهگزینی از ابعاد تأثیرگذار بر بُعد اخلاق فردیاند که بیشترین تاثیرپذیری را دارا هستند.
SoltaaniFard A R, MohammadDaavoudi A H, Ghourchiaan N. Moral Leadership and its Dimensions and Constituents: A Look at the MOE’s Central Administration. QJOE 2024; 39 (4) :7-26 URL: http://qjoe.ir/article-1-3345-fa.html
سلطانی فرد علی رضا، محمدداودی امیرحسین، قورچیان نادرقلی. شناسایی ابعاد و مؤلفه های رهبری اخلاقی در مدیریت ستادی وزارت آموزش و پرورش با تکنیک تحلیل
مضمون و دیمتل. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (4) :7-26