[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 4 - ( 11-1402 ) ::
جلد 39 شماره 4 صفحات 26-7 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ابعاد و مؤلفه های رهبری اخلاقی در مدیریت ستادی وزارت آموزش و پرورش با تکنیک تحلیل مضمون و دیمتل
علی رضا سلطانی فرد ، امیرحسین محمدداودی ، نادرقلی قورچیان
چکیده:   (1753 مشاهده)
 این مقاله از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) بوده است. برای انجام دادن این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12، برای شناسایی عوامل و مؤلفه‌­ها استفاده شده است. جامعه آماری کیفی در این پژوهش 14 نفر از خبرگان حوزه مدیریت آموزشی و مدیریت فرهنگی، همچنین مدیران ارشد با تجربه و دارای سابقه کار بالا در وزارت آموزش و پرورش بودند. جامعه آماری بخش کمی نیز 21 نفر از خبرگان با تجربه حوزه رهبری اخلاقی بودند که از طریق نمونه­‌گیری هدفمند انتخاب شدند. پس از انجام دادن مصاحبه‌­ها مضامین پایه و سازمان­‌دهنده استخراج شدند. در بخش کمی برای تعیین میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری ابعاد رهبری اخلاقی از روش دیمتل با نرم‌­افزار Excel 2016  استفاده شده است. با توجه به مصاحبه‌­های نیمه‌­ساختاریافته، پنج بعد(رفتارهای اخلاقی، تعاملات اخلاقی، اخلاق فردی، شایسته‌­پروری و شایسته­‌گزینی و نهادینه­‌سازی شعائر دینی) و 31 مؤلفه (­مضامین پایه­) برای رهبری اخلاقی در مدیریت ستادی وزارت آموزش و پرورش استخراج شدند. پس از آن با تکمیل پرسشنامه مقایسات زوجی ابعاد تأثیرگذار و تأثیرپذیر، مشخص شد. ابعاد نهادینه­‌سازی شعائر دینی، رفتارهای اخلاقی، تعاملات اخلاقی و شایسته­‌پروری و شایسته‌­گزینی از ابعاد تأثیرگذار بر بُعد اخلاق فردی‌­اند که بیشترین تاثیرپذیری را دارا هستند.
واژه‌های کلیدی: رهبری، رهبری اخلاقی، مدیریت ستادی، وزارت آموزش و پرورش
متن کامل [PDF 578 kb]   (1452 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/6 | پذیرش: 1401/7/18 | انتشار: 1402/11/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

SoltaaniFard A R, MohammadDaavoudi A H, Ghourchiaan N. Moral Leadership and its Dimensions and Constituents: A Look at the MOE’s Central Administration. QJOE 2024; 39 (4) :7-26
URL: http://qjoe.ir/article-1-3345-fa.html

سلطانی فرد علی رضا، محمدداودی امیرحسین، قورچیان نادرقلی. شناسایی ابعاد و مؤلفه های رهبری اخلاقی در مدیریت ستادی وزارت آموزش و پرورش با تکنیک تحلیل مضمون و دیمتل. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (4) :7-26

URL: http://qjoe.ir/article-1-3345-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 4 - ( 11-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710