شناسایی و اولویت بندی انواع روشهای ارزشیابی دانش آموزان در شرایط بحرانی کووید-19 از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی
|
محمد حسین زارعی  |
|
|
چکیده: (1081 مشاهده) |
هدف از انجام دادن پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی انواع روشهای ارزشیابی در شرایط بحرانی کووید-19 از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی بود. این مطالعه توصیفی- تحلیلی و از نوع ترکیبی(کیفی- کمی) است. جامعه آماری بخش کیفی شامل معلمان باتجربه مقطع ابتدایی بود که در شرایط بحرانی کووید-19 تدریس کردهاند و بخش کمی شامل همۀ معلمان مقطع ابتدایی استان فارس در سال تحصیلی 1400-1399 بود(ده هزار نفر). 17 نفر نمونه، در بخش کیفی به روش هدفمند نمونهگیری شدند و در بخش کمی 382 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته بود که از طریق یافتههای مصاحبه و مرور اسناد و مدارک موجود در این زمینه آماده شد و به صورت الکترونیکی در اختیار معلمان قرار گرفت. برای تعیین روایی و اصالت مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوا و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ (0/90) استفاده شده است. یافتههای کیفی بر اساس تحلیل محتوا کدگذاری شده و یافتههای کمی با آمار توصیفی و استنباطی(آزمون فریدمن،آزمون خیدو و تحلیل واریانس یک راهه) تحلیل شدهاند. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که از دیدگاه معلمان «آزمونهای شفاهی، پاسخ آنی با جملات کوتاه، ارزیابی چندگانه و استفاده از منابع گوناگون» کارایی بیشتر در شرایط بحرانی کووید-19 داشته و در صدر گویههای مربوطه قرار گرفته است. باتوجه به این نتایج میتوان چنین استدلال کرد که روشهای تعاملی در ارزشیابی کارآمدی بیشتری خواهند داشت. همچنین شناسایی انواع روشهای ارزشیابی در آموزش مجازی گامی مهم در آگاهی معلمان و ارتقای نتایج یادگیری خواهد بود. |
|
واژههای کلیدی: روشهای ارزشیابی، دانش آموزان مقطع ابتدایی، معلمان مقطع ابتدایی، شرایط بحرانی کووید-19 |
|
متن کامل [PDF 471 kb]
(711 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/6/26 | پذیرش: 1401/3/17 | انتشار: 1402/9/17
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|