بهزیستی اجتماعی به عملکرد فرد در جامعه و کیفیت روابط با دیگران میپردازد و توجه برنامه درسی مدارس به آن حائز اهمیت است. ازاینرو هدف پژوهش پیش رو تحلیل کتابهای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه برمبنای نظریه بهزیستی اجتماعی است. روش پژوهش، تحلیل محتوا، دامنه پژوهش سه جلد کتاب درسی دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1400-1399 و ابزار پژوهش فرم تحلیل محتوا باتوجه به مؤلفههای بهزیستی اجتماعی کیز بود. براساس نظریه کیز، بهزیستی اجتماعی شامل پنج مؤلفۀ انسجام، همبستگی، پذیرش، مشارکت و شکوفایی است که پس از مشخصکردن واحد تحلیل، فراوانی هر مؤلفه در کتابهای مورد نظر محاسبه و با روش آنتروپی شانون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. بهصورتی که پس از بهنجارکردن فراوانی مؤلفهها، مقدار بار اطلاعاتی را محاسبهکرده و درنهایت ضریب اهمیت بهدست آمده است. یافتههای پژوهش حاکی از این بود که در کتابهای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه انسجام، پذیرش و مشارکت و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه همبستگی و شکوفایی است. با وجود این میتوان گفت توزیع مؤلفههای بهزیستی اجتماعی در کتابهای یادشده تاحدودی متعادل و متوازن است اما باتوجه به نقش اساسی آموزشوپرورش در پیشرفت جامعه و توسعه بهزیستی اجتماعی پیشنهاد میشود که ضمن بازنگری برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه به مؤلفههایی که کمتر پرداخته شده است توجه بیشتری شود.
Eftekhaari J, Moslemi F, Eftekhaari H, Samaavi S A. A Content Analysis of Social Studies Textbooks for Junior High School Based on the Social Welfare Theory. QJOE 2024; 40 (3) :195-212 URL: http://qjoe.ir/article-1-2990-fa.html
افتخاری جابر، مسلمی فهیمه، افتخاری حجت، سماوی سید عبدالوهاب. بررسی کتابهای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه برمبنای نظریه بهزیستی اجتماعی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (3) :195-212