[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 3 - ( 9-1403 ) ::
جلد 40 شماره 3 صفحات 212-195 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کتابهای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه برمبنای نظریه بهزیستی اجتماعی
جابر افتخاری ، فهیمه مسلمی ، حجت افتخاری ، سید عبدالوهاب سماوی
چکیده:   (515 مشاهده)
بهزیستی اجتماعی به عملکرد فرد در جامعه و کیفیت روابط با دیگران می‌­پردازد و توجه برنامه درسی مدارس به آن حائز اهمیت است. از­این‌­رو هدف پژوهش پیش رو تحلیل کتابهای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه برمبنای نظریه بهزیستی اجتماعی است. روش پژوهش، تحلیل محتوا، دامنه پژوهش سه جلد کتاب درسی دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1400-1399 و ابزار پژوهش فرم تحلیل محتوا باتوجه به مؤلفه­‌های بهزیستی اجتماعی کیز بود. براساس نظریه کیز، بهزیستی اجتماعی شامل پنج مؤلفۀ انسجام، همبستگی، پذیرش، مشارکت و شکوفایی است که پس از مشخص‌­کردن واحد تحلیل، فراوانی هر مؤلفه­ در کتابهای مورد نظر محاسبه و با روش آنتروپی شانون مورد تجزیه‌­و­تحلیل قرار گرفته است. به‌­صورتی ­که پس از بهنجار­کردن فراوانی مؤلفه­‌ها، مقدار بار اطلاعاتی را محاسبه­‌کرده و درنهایت ضریب اهمیت به­‌دست آمده است. یافته‌­های پژوهش حاکی از این بود که در کتابهای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه انسجام، پذیرش و مشارکت و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه همبستگی و شکوفایی است. با وجود این می‌­توان گفت توزیع مؤلفه‌­های بهزیستی اجتماعی در کتابهای یادشده تاحدودی متعادل و متوازن است اما باتوجه به نقش اساسی آموزش‌­و­پرورش در پیشرفت جامعه و توسعه بهزیستی اجتماعی پیشنهاد می­‌شود که ضمن بازنگری برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه به مؤلفه‌­هایی که کمتر پرداخته شده است توجه بیشتری شود.
واژه‌های کلیدی: بهزیستی اجتماعی، تحلیل محتوا، دوره اول متوسطه، کیز، مطالعات اجتماعی
متن کامل [PDF 642 kb]   (396 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/5 | پذیرش: 1401/2/9 | انتشار: 1403/9/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eftekhaari J, Moslemi F, Eftekhaari H, Samaavi S A. A Content Analysis of Social Studies Textbooks for Junior High School Based on the Social Welfare Theory. QJOE 2024; 40 (3) :195-212
URL: http://qjoe.ir/article-1-2990-fa.html

افتخاری جابر، مسلمی فهیمه، افتخاری حجت، سماوی سید عبدالوهاب. بررسی کتابهای مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه برمبنای نظریه بهزیستی اجتماعی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (3) :195-212

URL: http://qjoe.ir/article-1-2990-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 3 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710