[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 2 - ( 6-1403 ) ::
جلد 40 شماره 2 صفحات 140-123 برگشت به فهرست نسخه ها
تجارب معلمان از مقاومت دانش‌آموزان در برابر هنجارهای مدرسه
پروین بهاری ، واقف دلخوش ، بهبود یاری‌قلی ، غلامرضا گل‌ محمد‌نژاد بهرامی
چکیده:   (383 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر توصیف تجارب زیسته معلمان از مقاومت دانش‌آموزان در برابر هنجارهای مدرسه بود. این پژوهش به روش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی انجام شده است. به‌منظور احصای تجارب، 15 نفر از معلمان با روش نمونه‌گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه­ نیمه­‌ساختاریافته و عمیق گردآوری و به روش هفت مرحله‌ای کلایزی، با نرم‌افزار MAXQDA 2020 تحلیل شدند. پس از بررسی معتبر بودن داده‌ها از سوی مشارکت‌کنندگان، 181 کد به‌دست آمد که در قالب 6 مضمون اصلی و 22 مضمون فرعی تلخیص شدند. یافته‌ها نشان دادند که نقض ارزشها (نقض قوانین آموزشی، نقض قوانین انضباطی، نقض ارزشهای اخلاقی و نقض ارزشهای اجتماعی)، صلاحیتهای معلمی (سبک تدریس، تعامل بین معلم و دانش‌آموز، فن کلاس‌داری، حفظ شأن و شخصیت دانش‌آموز و سعه صدر و گذشت)، اختلالات رفتاری در نوجوانی (رفتارهای ناسازگارانه، نیاز به توجه، قدرت­‌طلبی و تقلید و الگو‌پذیری)، عملکرد خانواده (بازخورد تربیت خانواده در مدرسه، انسجام خانواده، ضعف پیوند بین خانواده و مدرسه، نظارت خانواده‌ها و اختلاف طبقاتی خانواده‌ها)، تعامل نوجوان با همسال (تسلیم فشار همسالان و همنوا شدن با همسالان) و آسیبهای رسانه و فضای مجازی (تغییر ارزشها و ترویج رفتارهای ناسالم)، مهم‌ترین مضامین اصلی و فرعی در تجارب معلمان است. از این رو دانش‌آموزان با توجه به اختلالات رفتاری در نوجوانی، آسیبهای موجود در خانواده، مدرسه، گروه همسالان و فضای مجازی در برابر هنجارهای مدرسه مقاومت می‌کنند.
واژه‌های کلیدی: مقاومت در برابر هنجارها، مدرسه، معلمان، پدیدارشناسی
متن کامل [PDF 2757 kb]   (348 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/21 | پذیرش: 1401/1/20 | انتشار: 1403/6/27
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahaari P, Delkhosh V, Yaargholi B, Golmohammadnejaad Bahraami G. Teachers’ Experiences of Students Resisting School Norms. QJOE 2024; 40 (2) :123-140
URL: http://qjoe.ir/article-1-2987-fa.html

بهاری پروین، دلخوش واقف، یاری‌قلی بهبود، گل‌ محمد‌نژاد بهرامی غلامرضا. تجارب معلمان از مقاومت دانش‌آموزان در برابر هنجارهای مدرسه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (2) :123-140

URL: http://qjoe.ir/article-1-2987-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 2 - ( 6-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660