[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 3 - ( 9-1403 ) ::
جلد 40 شماره 3 صفحات 22-7 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین شاخصهای توسعه حرفه ای معلمان بر مبنای اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و مبانی دینی
بنت الهدی سادات حسینیان قمصری ، محمدرضا نیلی ، فریدون شریفیان
چکیده:   (671 مشاهده)
توسعه حرفه­‌ای معلمان نقشی مهم در پویایی سیستمهای آموزشی دارد. از سویی شناخت شاخصهای اثرگذار بر توسعه حرفه‌­ای زمینه طراحی الگوهای جامع توسعه حرفه­‌ای را فراهم می‌­سازد. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه­‌ها و شاخصهای توسعه حرفه‌­ای معلمان در اسناد بالادستی نظام آموزشی کشور و مبانی دینی انجام شده است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوا بر اساس رویکرد گال و همکاران (1994) استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و مبانی و کتابهای دینی بودند که نمونه موردنظر با استفاده از رویکرد نمونه­‌گیری هدفمند و پایش متنی اسناد انتخاب شده و شامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (1390)، برنامه درسی ملی (1391)، سیاستهای کلی تحول در آموزش و پرورش (1392)، سند تربیت معلم و تأمین نیروی انسانی تعلیم و تربیت (1398)، کتاب­‌التوحید (1398)، کتاب عیون­‌الاخبار الرضا(ع) (1372) و کتاب الأرشاد (1413ق) بوده است. تحلیل اسناد مورد مطالعه شاخصهای توسعه حرفه‌­ای را در سه بعد اصلیِ رفتاری (مشتمل بر ویژگیهای معلمان و مدرسان دوره‌­های ضمن خدمت)، ویژگیهای برنامه‌­های توسعه حرفه‌­ای (مشتمل بر محورهای ویژگیهای اهداف دوره‌­های توسعه حرفه­ای، راهبردها و رویکردهای نوین توسعه حرفه­ای، ویژگیهای برنامه‌­ها و ارزشیابی توسعه حرفه­‌ای معلمان) و ویژگیهای سازمانی (مشتمل بر محورهای نظارت و ارزیابی، مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی) مورد سازمان­دهی قرار داده است. از این رو، به منظور  طراحی الگوی توسعه حرفه­ای معلمان، باید ابعاد انسانی، سازمانی و برنامه‌­ای مورد توجه قرار گیرند.
واژه‌های کلیدی: وسعه حرفه ای، معلمان، اسناد بالادستی، مبانی دینی
متن کامل [PDF 503 kb]   (723 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/9 | پذیرش: 1401/5/12 | انتشار: 1403/9/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseyniyaan Ghamsari B S, Nili M R, Sharifiyaan F. Indices of Teachers’ Professional Development Drawn from the Administrative and Religious Documents. QJOE 2024; 40 (3) :7-22
URL: http://qjoe.ir/article-1-2855-fa.html

حسینیان قمصری بنت الهدی سادات، نیلی محمدرضا، شریفیان فریدون. تبیین شاخصهای توسعه حرفه ای معلمان بر مبنای اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و مبانی دینی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (3) :7-22

URL: http://qjoe.ir/article-1-2855-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 3 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710