توسعه حرفهای معلمان نقشی مهم در پویایی سیستمهای آموزشی دارد. از سویی شناخت شاخصهای اثرگذار بر توسعه حرفهای زمینه طراحی الگوهای جامع توسعه حرفهای را فراهم میسازد. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفهها و شاخصهای توسعه حرفهای معلمان در اسناد بالادستی نظام آموزشی کشور و مبانی دینی انجام شده است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوا بر اساس رویکرد گال و همکاران (1994) استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و مبانی و کتابهای دینی بودند که نمونه موردنظر با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند و پایش متنی اسناد انتخاب شده و شامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (1390)، برنامه درسی ملی (1391)، سیاستهای کلی تحول در آموزش و پرورش (1392)، سند تربیت معلم و تأمین نیروی انسانی تعلیم و تربیت (1398)، کتابالتوحید (1398)، کتاب عیونالاخبار الرضا(ع) (1372) و کتاب الأرشاد (1413ق) بوده است. تحلیل اسناد مورد مطالعه شاخصهای توسعه حرفهای را در سه بعد اصلیِ رفتاری (مشتمل بر ویژگیهای معلمان و مدرسان دورههای ضمن خدمت)، ویژگیهای برنامههای توسعه حرفهای (مشتمل بر محورهای ویژگیهای اهداف دورههای توسعه حرفهای، راهبردها و رویکردهای نوین توسعه حرفهای، ویژگیهای برنامهها و ارزشیابی توسعه حرفهای معلمان) و ویژگیهای سازمانی (مشتمل بر محورهای نظارت و ارزیابی، مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی) مورد سازماندهی قرار داده است. از این رو، به منظور طراحی الگوی توسعه حرفهای معلمان، باید ابعاد انسانی، سازمانی و برنامهای مورد توجه قرار گیرند.
Hosseyniyaan Ghamsari B S, Nili M R, Sharifiyaan F. Indices of Teachers’ Professional Development Drawn from the Administrative and Religious Documents. QJOE 2024; 40 (3) :7-22 URL: http://qjoe.ir/article-1-2855-fa.html
حسینیان قمصری بنت الهدی سادات، نیلی محمدرضا، شریفیان فریدون. تبیین شاخصهای توسعه حرفه ای معلمان بر مبنای اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و مبانی دینی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (3) :7-22