اثربخشی الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی بر سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانش آموزان
|
مهدی گودرزی ، آمنه معاضدیان ، حسن اسدزاده ، مستوره صداقت |
|
|
چکیده: (148 مشاهده) |
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی بر سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانشآموزان انجام شده است. پژوهش به صورت نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان پسر پایه هشتم آموزش و پرورش منطقه 15 شهر تهران بود که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب نمونه آماری روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به کارگرفته شد و دو کلاس یکی گروه آزمایش (32 نفر) و دیگری گروه کنترل (32 نفر) به صورت تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992) با روایی صوری و پایایی در بازآزمایی (0/73) و آلفای کرونباخ در انگیزش درونی (0/84)، بیرونی (0/86) و بیانگیزگی (0/67) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (1391) با روایی همبستگی هر گویه با نمرۀ کل0/54 تا 0/64 و آلفای کرونباخ 0/77، ابزارهای پژوهش بودند. الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی را معلم برای یک سال تحصیلی در گروه آزمایش اجرا کرد و گروه کنترل این الگوی تدریس را دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد انگیزش درونی (0/05> 50/057P=(54و1) F)، انگیزش بیرونی (0/01>37/103P =(54و1)F) و بیانگیزشی (0/01>56/751P =(54و1)F) و سرزندگی تحصیلی (0/01> 62/514P = (54 و1)F) به صورت معنادار تحت تأثیر اجرای الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی قرار گرفتهاند. با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی بر انگیزش درونی، انگیزش بیرونی، بیانگیزشی و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان مؤثر است.
|
|
واژههای کلیدی: الگوی تدریس، انگیزش تحصیلی، سرزندگی تحصیلی، معنای زندگی |
|
متن کامل [PDF 2399 kb]
(141 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/8/20 | پذیرش: 1401/3/17 | انتشار: 1403/6/27
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|