[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 2 - ( 6-1403 ) ::
جلد 40 شماره 2 صفحات 99-85 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی بر سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانش آموزان
مهدی گودرزی ، آمنه معاضدیان ، حسن اسدزاده ، مستوره صداقت
چکیده:   (148 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی بر سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانش‌­آموزان انجام شده است. پژوهش به صورت نیمه‌­آزمایشی با طرح پیش­­‌آزمون- پس‌­آزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش‌­آموزان پسر پایه هشتم آموزش و پرورش منطقه 15 شهر تهران بود که در سال تحصیلی  99-1398 مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب نمونه آماری روش نمونه‌­گیری تصادفی خوشه‌­ای به کارگرفته شد و دو کلاس یکی گروه آزمایش (32 نفر) و دیگری گروه کنترل (32 نفر) به صورت تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992) با روایی صوری و پایایی در بازآزمایی (0/73) و آلفای کرونباخ در انگیزش درونی (0/84)، بیرونی (0/86) و بی‌انگیزگی (0/67) و پرسشنامه­ سرزندگی تحصیلی دهقانی­‌زاده و حسین‌­چاری (1391) با روایی همبستگی هر گویه با نمرۀ کل0/54 تا 0/64 و آلفای کرونباخ  0/77، ابزارهای پژوهش بودند. الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی را معلم برای یک سال تحصیلی در گروه آزمایش اجرا کرد و گروه کنترل این الگوی تدریس را دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل داده‌­ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد انگیزش درونی (0/05> 50/057P=(54و1) F)، انگیزش بیرونی (0/01>37/103P =(54و1)F) و بی‌­انگیزشی (0/01>56/751P =(54و1)F) و سرزندگی تحصیلی (0/01> 62/514P = (54 و1)F) به صورت معنادار تحت تأثیر اجرای الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی قرار گرفته‌­اند. با توجه به یافته­‌ها می­‌توان نتیجه­ گرفت که الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی بر انگیزش درونی، انگیزش بیرونی، بی­‌انگیزشی و سرزندگی تحصیلی در دانش‌­آموزان مؤثر است.

واژه‌های کلیدی: الگوی تدریس، انگیزش تحصیلی، سرزندگی تحصیلی، معنای زندگی
متن کامل [PDF 2399 kb]   (141 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/20 | پذیرش: 1401/3/17 | انتشار: 1403/6/27
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Goodarzi M, Mo’aazediyaan A, Asadzaadeh H, Sedaaghat M. Improving Students’ Academic Buoyancy and Academic Motivation through the Use of a Teaching Model Based on Life’s Meaning. QJOE 2024; 40 (2) :85-99
URL: http://qjoe.ir/article-1-2539-fa.html

گودرزی مهدی، معاضدیان آمنه، اسدزاده حسن، صداقت مستوره. اثربخشی الگوی تدریس مبتنی بر معنای زندگی بر سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانش آموزان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (2) :85-99

URL: http://qjoe.ir/article-1-2539-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 2 - ( 6-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660