[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 41، شماره 2 - ( 7-1404 ) ::
جلد 41 شماره 2 صفحات 230-213 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه قدرت ایگو و مسئولیت‌پذیری با میانجیگری شفقت به خود در دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم
مهناز بهمنش ، اصغر جعفری
چکیده:   (20 مشاهده)
مسئولیت‌پذیری به منزلۀ یک ویژگی شخصیتی در چارچوب یک نگرش انسجام‌یافته در ساختار روانی و رفتاری شکل می‌گیرد و تحت‌تأثیر عوامل شناختی، عاطفی و رفتاری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه قدرت ایگو و مسئولیت‌پذیری با میانجیگری شفقت به خود در دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. شرکت‌کنندگان، دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم منطقه یک شهر تهران بودند. با استفاده از روش نمونه­‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای 370 شرکت‌­کننده انتخاب شدند و در زمانی مناسب پرسشنامه‌­های قدرت ایگو (مارک استروم و همکاران، 1997)، شفقت خود (نف، 2003) و مسئولیت‌پذیری کالیفرنیا (هریسون، 1987) را تکمیل کردند. داده‌ها با به­‌کارگیری ضریب همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که توانمندی ایگو و شفقت خود با مسئولیت‌پذیری همبستگی مثبت و معنادار دارند (0/01 > P). نتایج مدل‌یابی معادلات ساختاری نشان داد که شفقت خود در رابطه قدرت ایگو و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم نقش میانجی دارد (0/01 > P). بنابراین نتایج شواهدی را نشان می‌دهد که قدرت ایگو از طریق کاهش تعارضات درونی و متعادل‌سازی سازمان روانی، مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد و از آنجایی که شفقت خود به تحول و بهبود خود کمک می‌کند، تأثیرگذاری قدرت ایگو را روی مسئولیت‌‎پذیری افزایش می‌دهد. لذا به منظور ارتقای مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود علاوه بر توجه به قدرت ایگو، به شفقت خود هم توجه شود و با به­‌کارگیری مداخلات روانی- آموزشی، زمینه افزایش شفقت خود در دانش‌آموزان فراهم شود.
واژه‌های کلیدی: توانمندی ایگو، مسئولیت‌پذیری، شفقت به خود، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 459 kb]   (17 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/30 | پذیرش: 1401/2/11 | انتشار: 1404/7/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behmanesh M, Ja’fari A. Improving the Sense of Responsibility through an Increase in Ego Strength and Self-compassion among High School Students. QJOE 2025; 41 (2) :213-230
URL: http://qjoe.ir/article-1-2501-fa.html

بهمنش مهناز، جعفری اصغر. رابطه قدرت ایگو و مسئولیت‌پذیری با میانجیگری شفقت به خود در دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (2) :213-230

URL: http://qjoe.ir/article-1-2501-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 41، شماره 2 - ( 7-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4722