پژوهش حاضر با هدف بررسی دانش حرفهای تدریس ریاضی دانشجو-معلمان دوره ابتدایی دانشگاه فرهنگیان همدان انجام شده است. به این منظور، از نمونه سؤالات آزمون تدز-ام بهرهگیری شده که انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در سال 2008 در هفده کشور دنیا اجرا کرده است. این سؤالات دانش حرفهای تدریس ریاضی را در دو محور دانش محتوایی ریاضی و دانش تربیتی محتوایی ریاضی مورد سنجش قرار داده است. جامعه پژوهش 68 دانشجو- معلم سال سوم (ورودی 96- 95) و 30 دانشجو-معلم سال چهارم (ورودی 95-94) دانشگاه فرهنگیان همدان(مجموعاً 98 نفر) بود که از این تعداد 68 نفر به عنوان نمونه به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج حاصل حاکی از این امر بودند که دانش حرفهای تدریس ریاضی دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان در هر دو محور مورد مطالعه پایینتر از میانگین بینالمللی است. از این گذشته با آنکه در سالهای اخیر تمرکز برنامهریزان درسی دانشگاه فرهنگیان بر توسعه دانش محتوایی تربیتی بوده است، اما نتایج نشان داده که حتی در آن محور نیز وضعیت پایینتر از دانش محتوایی ریاضی بوده است. این امر نشان میدهد که برنامه درسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان در بعد دانش حرفهای تدریس ریاضی برای معلمان ریاضی نیاز به بهبود دارد.
Shahbaazi Z, Khaakbaaz A S, Afzali A. Professional Knowledge of Teaching Elementary School Mathematics among Student-Teachers at Farhangian University of Hamedan. QJOE 2024; 40 (2) :65-83 URL: http://qjoe.ir/article-1-2408-fa.html
شهبازی زینب، خاکباز عظیمه سادات، افضلی افشین. بررسی دانش حرفهای تدریس ریاضی دانشجو-معلمان دوره ابتدایی دانشگاه فرهنگیان همدان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (2) :65-83