هدف این پژوهش، تبیین شاخصهای ارزیابی عملکرد معلمان تربیتبدنی شهر تهران بوده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری آن را همه معلمان تربیتبدنی مرد و زن مناطق 19 گانه شهر تهران تشکیل داده اند. در این تحقیق تعداد 384 معلم تربیتبدنی به روش نمونهگیری خوشهای هدفمند، با استفاده از فرمول حجم جامعه نامحدود کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. به اینصورت که مناطق نوزدهگانه آموزشوپرورش تهران به پنج بخش شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تقسیم شده است و از هر بخش یک منطقه بهعنوان نمونه انتخاب و پرسشنامههای پژوهش میان معلمان تربیتبدنی آن مناطق توزیع شده است. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه مقیاس ارزیابی معلمان تربیتبدنی (یلدیز، 2008) شامل 47 سؤال بر اساس پیوستار پنج ارزشی لیکرت با آلفای کرونباخ 0/79 بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بیشتر معلمان معتقدند که کمیتهای چندگانه برای ارزیابی عملکردشان تشکیل شود و ارزیابی در پایان هر ترم تحصیلی انجام گیرد. یافتههای پژوهش نشان دادند که تبیین شاخصهای ارزیابی عملکرد معلمان تربیتبدنی از برازش کافی برخوردار است. در این مدل، شاخصهای ارزیابی عملکرد شامل شاخص کلی عملکرد معلم، شاخص ارزیابی عملکرد محتوای برنامهدرسی، شاخص عملکردهای فوقبرنامه، شاخصهای مدیریتی عملکرد، عوامل کاهشدهنده عملکرد معلمان، نکات مهم در ارزیابی عملکرد معلمان و بهکارگیری ارزیابی عملکرد در تصمیمات مختلف بودند.