هدف پژوهش حاضر شناسایی راهبردهای آموزش کارآفرینان جوان در دوره دبیرستان بوده و برای انجام آن از روش پژوهش کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر صاحبنظران حوزه آموزش کارآفرینی بودند. نمونهگیری به روش نمونهگیری در دسترس و روش نمونهگیری گلوله برفی انجام شده است. به همین منظور 22 نفر مورد مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها، از سیستم کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که برای آموزش کارآفرینان جوان در دوره دبیرستان باید به دو راهبرد درون-سازمانی آموزش کارآفرینی و راهبرد برون-سازمانی آموزش کارآفرینی توجه شود. راهبرد درون-سازمانی آموزش کارآفرینی شامل تدوین برنامهدرسی پرورش-محور و پیوسته، مدیریت استعداد دانشآموزان و توانمندسازی کادر مدرسه با تمرکز بر معلم است. راهبرد برون-سازمانی آموزش کارآفرینی شامل فرهنگسازی، خلق محیط نهادی حمایتگر و نیازسنجی ملی و فراملی است. به طور خلاصه، آموزش کارآفرینی یک اکوسیستم است و در هنگام تدوین راهبردهای آموزش کارآفرینی به دانش آموزان باید هم به محیط درون نظام آموزشی و هم محیط بیرون نظام آموزشی توجه کرد. با توجه به یافتهها، به منظور ارتقای آموزش کارآفرینی پیشنهاد میشود که آموزش کارآفرینی در همه سطوح مستقر شود، از روشهای تدریس فعال استفاده شود، در کنار مشاورههای تحصیلی مشاوره کارآفرینی هم انجام شود، از معلمان شایسته کارآفرینی بهره گرفته شود، دولت از دانش آموزان کارآفرین حمایت کند و آموزش کارآفرینی عمدتاً متمرکز بر دانش آموزانی باشد که روحیه کارآفرینی دارند.
Minaa’eepoor F, Rahimiyaan, Ph. D. H, Taaheri, Ph.D. M, Abbaaspoor, Ph. D. A. Identification of Teaching Strategies for Young Entrepreneurs: A Qualitative Study. QJOE 2020; 36 (1) :41-62 URL: http://qjoe.ir/article-1-2248-fa.html
میناییپور فرحناز، رحیمیان حمید، طاهری مرتضی، عباسپور عباس. شناسایی راهبردهای آموزش کارآفرینان جوان: یک مطالعه کیفی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (1) :41-62