یکی از سازوکارهای کیفیتبخشی و تقویت درس تربیت بدنی در مدارس اجرای جشنواره الگوهای برتر تدریس است. ﻫﺪف پژوهش ﺣﺎﺿﺮ طراحی و تدوین مدل اجرای مطلوب جشنواره الگوهای برتر تدریس درس تربیت بدنی و ارائه راهکارهایی برای بهبود اجرای جشنواره بود. روش پژوهش کیفی است که با روش دادهبنیاد رویکرد اشتراوس و کوربین انجام شده است. برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شده است. ﺟﺎمعه آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ شامل همه معلمان تربیت بدنی شرکتکننده در چهاردهمین جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس درس تربیت بدنی، اساتید دانشگاه، سرگروههای آموزشی، داوران و مسئولان برگزاری جشنواره بودند. ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی ﺑﻪﺻﻮرت هدفمند انجام ﺷﺪ. پس از اﻧﺠﺎم دادن 25 ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ و رسیدن به اﺷﺒﺎع ﻧﻈـﺮی، ﺑـﻪ ﻣﺼـﺎﺣﺒﻪﻫـﺎ ﭘﺎیان داده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی و با بهکارگیری نرمافزار اطلستی انجام شد. پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات مشخص شد که شرایط علی شامل سازوکار استفاده از نخبگان تربیت بدنی، توجه به اسناد بالادستی و شیوه برگزاری است. برنامههای معاونت تربیت بدنی و موانع و مشکلات موجود به عنوان شرایط زمینهای تأثیرگذار بر جشنواره شناخته شدند. شرایط اقتصادی و سیاستهای وزارتخانه عامل مداخلهگر و توسعه اهداف آموزشی، تغییرات اجرایی و تغییرات ساختاری بهمنزلۀ راهبرد عنوان شدند. نهایتاً ارتقای خلاقیت و انتقال تجارب معلمان، توانمندسازی همکاران، استمرار جشنواره، تعامل میان همکاران سراسر کشور، ایجاد کلاسهایی شاد و فعال در مدارس، رویکرد مشارکت حداکثری و افزایش عملکرد سازمانی به منزلۀ پیامدهای فردی و سازمانی اجرای مطلوب جشنواره شناخته شدند.
Moraadi M, GoharRostami H R. A Grounded Theory Approach to Conducting the Festival of Better Teaching Models for Physical Education Course. QJOE 2025; 40 (4) :47-64 URL: http://qjoe.ir/article-1-2148-fa.html
مرادی محمد، گوهر رستمی حمیدرضا. طراحی و تدوین مدل اجرای مطلوب جشنواره الگوهای برتر تدریس درس تربیت بدنی با رویکرد نظریه داده بنیاد. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (4) :47-64