[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) ::
جلد 40 شماره 1 صفحات 184-169 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر خودافشایی استادان بر کسب دانش دانشجو- معلمان در فضای آموزش الکترونیک؛ نقش حضور اجتماعی و رابطه رضایت بخش استاد- دانشجومعلم
ساحل موسی علی ، نیما سلطانی نژاد
چکیده:   (800 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر خودافشایی بر کسب دانش دانشجویان با تأکید بر نقش حضور اجتماعی و رابطه رضایت­‌بخش استاد- دانشجو در میان دانشجو- معلمان با ارائه­ الگویی پیشنهادی بود. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و بر حسب روش توصیفی است که با به­‌کارگیری پرسشنامه بومی‌­سازی شده و با روش پیمایشی، داده‌­های مورد نیاز گرد­آوری شدند. در این پژوهش از پرسشنامه ای با چهار مؤلفه خودافشایی، رابطه رضایت‌­بخش استاد- دانشجو، حضور اجتماعی و دانش کسب شده استفاده شده است. پایایی این ابزار با روش همسانی درونی و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. همچنین، از طریق روش تحلیل عاملی تأییدی، روایی ابزار تأیید شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همۀ دانشجویان گروههای آموزش زبان، آموزش ادبیات فارسی، آموزش ریاضی، آموزش ابتدایی و پیش دبستان دانشگاه فرهنگیان شهر کرمان در سال تحصیلی 1400- 1399 بود که تعداد آنها 2300 دانشجو در دو دانشکده پردیس خواجه نصیرالدین طوسی و پردیس شهید باهنر کرمان بود. داده‌­های مورد نیاز برای انجام دادن پژوهش با به‌­کارگیری روش نمونه­‌گیری تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان از میان 330 نفر از این دانشجو- معلمان به دست ‌آمدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌­های به­‌دست آمده از روش الگویابی معادلات ساختاری و با کمک نرم‌­افزار SmartPLS انجام شد. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که خودافشایی بر رابطه رضایت‌­بخش استاد- دانشجو و همچنین حضور اجتماعی دانشجو- معلمان تأثیر مثبت و معنادار دارد. حضور اجتماعی دانشجو- معلمان نیز بر ایجاد رابطه رضایت‌­بخش استاد- دانشجو تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین کسب دانش دانشجو- معلمان با رابطه رضایت‌­بخش استاد- دانشجو تحت تأثیر قرار می­‌گیرد.
 

واژه‌های کلیدی: خودافشایی، حضور اجتماعی، رابطه رضایت بخش، کسب دانش، دانشگاه فرهنگیان
متن کامل [PDF 585 kb]   (447 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/22 | پذیرش: 1400/4/16 | انتشار: 1403/3/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moosaa Ali S, Soltaaninejaad N. The Effect of Teachers’ Self-Disclosure on Student-Teachers’ Knowledge Acquisition within the Virtual Space with the Emphasis on the Role of Social Presence and Satisfying Relationship between Teachers and Student-Teachers. QJOE 2024; 40 (1) :169-184
URL: http://qjoe.ir/article-1-2141-fa.html

موسی علی ساحل، سلطانی نژاد نیما. اثر خودافشایی استادان بر کسب دانش دانشجو- معلمان در فضای آموزش الکترونیک؛ نقش حضور اجتماعی و رابطه رضایت بخش استاد- دانشجومعلم. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (1) :169-184

URL: http://qjoe.ir/article-1-2141-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710