[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 3 - ( 9-1403 ) ::
جلد 40 شماره 3 صفحات 233-213 برگشت به فهرست نسخه ها
نگاهی راهبردی به برنامه‌ درسی شیمی‌ دوره متوسطه‌ دوم: فاصله وضع مطلوب و موجود
نرجس آقاابراهیمیا ، ابراهیم میرشاه جعفری ، فریدون شریفیان
چکیده:   (397 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی برنامه‌ درسی شیمی‌ دوره متوسطه دوم ایران با رویکرد راهبردی بود. نوع پژوهش کاربردی و روش تحقیق، ترکیبی از نوع اکتشافی بوده است.‌ جامعه پژوهش را در بخش کیفی، متخصصان برنامه درسی و اساتید آموزش شیمی ‌ایران و در بخش کمی‌، دبیران شیمی‌ استان اصفهان تشکیل می­‌دادند. برای نمونه‌گیری در بخش کیفی از نمونه‌گیری هدفمند استفاده شده و مصاحبه‌ها تا رسیدن به اشباع نظری(12 نفر) ادامه ‌یافته است. دربخش کمی، حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان و فرمول کوکران 200 نفر تعیین شده است. ابزارگردآوری داده‌ها، در بخش کیفی سؤالات نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمی ‌پرسشنامه محقق‌ساخته بود. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 0/89 برآورد شده است. تحلیل یافته‌های کیفی نشان داد که متخصصان برای سواد شیمی ‌جنبه‌های گوناگون (دانش، نگرش، مهارت و زمینه‌های شغلی) قائل­‌اند و از نظر آنان در برنامه درسی شیمی‌ باید به تفسیر علمی ‌پدیده‌ها و پرورش مهارتها در زمینه‌های شغلی توجه بیشتری شود. بر اساس یافته‌های کمی ‌بالاترین میانگین پاسخها (3/32) مربوط به حیطه اهداف و پایین‌ترین مقدار(2/83) مربوط به حیطه محتوا بود. میزان تحقق برنامه درسی شیمی دوره ‌متوسطه دوم در حیطه اهداف، بیشتر از سطح متوسط است و در پاره‌ای از گویه‌ها در حد زیاد مورد توجه دبیران بوده است. در نهایت اینکه سازماندهی محتوا و روشهای تدریس و ارزشیابی در برنامه درسی شیمی دوره متوسطه دوم باید وضعیتی مناسب‌­تر پیدا کنند.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، آموزش شیمی، دوره متوسطه دوم
متن کامل [PDF 1066 kb]   (279 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/21 | پذیرش: 1400/7/17 | انتشار: 1403/9/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

AaghaaEbraahimiyaa N, MirshaahJa’fari E, Sharifiyaan F. A Strategic Look at the Senior High School Chemistry Curriculum: The Gap between the Desired and Existing Statuses. QJOE 2024; 40 (3) :213-233
URL: http://qjoe.ir/article-1-2044-fa.html

آقاابراهیمیا نرجس، میرشاه جعفری ابراهیم، شریفیان فریدون. نگاهی راهبردی به برنامه‌ درسی شیمی‌ دوره متوسطه‌ دوم: فاصله وضع مطلوب و موجود. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (3) :213-233

URL: http://qjoe.ir/article-1-2044-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 3 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710