هدف پژوهش حاضر بررسی برنامه درسی شیمی دوره متوسطه دوم ایران با رویکرد راهبردی بود. نوع پژوهش کاربردی و روش تحقیق، ترکیبی از نوع اکتشافی بوده است. جامعه پژوهش را در بخش کیفی، متخصصان برنامه درسی و اساتید آموزش شیمی ایران و در بخش کمی، دبیران شیمی استان اصفهان تشکیل میدادند. برای نمونهگیری در بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند استفاده شده و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری(12 نفر) ادامه یافته است. دربخش کمی، حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان و فرمول کوکران 200 نفر تعیین شده است. ابزارگردآوری دادهها، در بخش کیفی سؤالات نیمهساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته بود. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 0/89 برآورد شده است. تحلیل یافتههای کیفی نشان داد که متخصصان برای سواد شیمی جنبههای گوناگون (دانش، نگرش، مهارت و زمینههای شغلی) قائلاند و از نظر آنان در برنامه درسی شیمی باید به تفسیر علمی پدیدهها و پرورش مهارتها در زمینههای شغلی توجه بیشتری شود. بر اساس یافتههای کمی بالاترین میانگین پاسخها (3/32) مربوط به حیطه اهداف و پایینترین مقدار(2/83) مربوط به حیطه محتوا بود. میزان تحقق برنامه درسی شیمی دوره متوسطه دوم در حیطه اهداف، بیشتر از سطح متوسط است و در پارهای از گویهها در حد زیاد مورد توجه دبیران بوده است. در نهایت اینکه سازماندهی محتوا و روشهای تدریس و ارزشیابی در برنامه درسی شیمی دوره متوسطه دوم باید وضعیتی مناسبتر پیدا کنند.
AaghaaEbraahimiyaa N, MirshaahJa’fari E, Sharifiyaan F. A Strategic Look at the Senior High School Chemistry Curriculum: The Gap between the Desired and Existing Statuses. QJOE 2024; 40 (3) :213-233 URL: http://qjoe.ir/article-1-2044-fa.html
آقاابراهیمیا نرجس، میرشاه جعفری ابراهیم، شریفیان فریدون. نگاهی راهبردی به برنامه درسی شیمی دوره متوسطه دوم: فاصله وضع مطلوب و موجود. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (3) :213-233