[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 38، شماره 4 - ( 11-1401 ) ::
جلد 38 شماره 4 صفحات 28-7 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی تضمین کیفیت آماده سازی دانشجو- معلمان در نظام تربیت معلم ایران
مهدی نامداری پژمان ، سیدمحمد میرکمالی ، جواد پورکریمی ، مقصود فراستخواه
چکیده:   (1847 مشاهده)
هدف این پژوهش، ارائه الگوی تضمین کیفیت آماده‌‏سازی دانشجو- معلمان در نظام تربیت معلم بود. برای این منظور، از روش پژوهش آمیخته اکتشافی متوالی استفاده شد. در بخش کیفی از رویکرد نظریه برخاسته از داده‌­ها استفاده شد. با کاربرد روش نمونه­‌گیری هدفمند، 28 نفر از افرادی که با هدف پژوهش همخوانی بیشتری داشتند انتخاب شدند و مصاحبه نیمه­‌ساختاریافته با آنان صورت گرفت. با کاربرد شیوه تحلیل مضمون، در بخش اول 20 مؤلفه­ اصلی تضمین کیفیت استخراج شدند که عبارت بودند از: سیمای معلمی، جذب دانشجو، سیستم تربیت، مدیران، اعضای هیئت علمی، کارکنان، ساختار، فرهنگ سازمانی، نظارت و ارزیابی سیستم، قوانین و مقررات، برنامه رسمی، برنامه غیررسمی، برنامه کارورزی، فرایند مربیگری، فرایند آموزش، فرایند ارزشیابی، تسهیل­گرهای یادگیری، مربیگری نومعلمی، سنجش پیامدهای یادگیری و حمایت حرفه­‌ای نومعلمان. به‌­منظور اعتباربخشی به الگوی تضمین کیفیت، از دو روش کمی (پرسشنامه) و کیفی (تشکیل گروه کانونی) بهره گرفته شد و الگو به‌­صورت مفروض ارائه شد. در بخش کمی، با بهره­‌گیری از روش نمونه­‌گیری خوشه‌­ای تصادفی 745 نفر از اعضای هیئت علمی، مدیران عالی و میانی و دانشجویان انتخاب شدند. با توجه به مؤلفه­‌ها و زیرمؤلفه‌­ها، پرسشنام‌ه­ای مشتمل بر 159 گویه تدوین شد که پایایی آن با اجرای مقدماتی و به­­روش آلفای کرونباخ 0/94 به‌­دست آمد. تحلیل عاملی مرتبه دوم حاکی از آن بود که زیرمؤلفه‏‌های هر یک از مؤلفه­‌ها به­‌طور معناداری مؤلفه‌­ها را پیش‌­بینی می­‌کنند و الگوی ارائه­‌شده از اعتبار لازم برای هدف پژوهش برخوردار است.
واژه‌های کلیدی: تضمین کیفیت، آماده سازی دانشجو- معلم، تضمین کیفیت آماده سازی دانشجو- معلم
متن کامل [PDF 622 kb]   (750 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/29 | پذیرش: 1399/6/24 | انتشار: 1401/11/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Namdari Pezhman, Ph.D. M, Mirkamali, Ph.D. S M, Pourkarimi, Ph.D. J, Farasatkhah, Ph.D. M. A Model to Guarantee Student-Teachers' Quality of Preparation in Iran's Educational System. QJOE 2023; 38 (4) :7-28
URL: http://qjoe.ir/article-1-2009-fa.html

نامداری پژمان مهدی، میرکمالی سیدمحمد، پورکریمی جواد، فراستخواه مقصود. الگوی تضمین کیفیت آماده سازی دانشجو- معلمان در نظام تربیت معلم ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (4) :7-28

URL: http://qjoe.ir/article-1-2009-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 38، شماره 4 - ( 11-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4652