[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 1 - ( 3-1402 ) ::
جلد 39 شماره 1 صفحات 188-173 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه ادراک از محیط کلاس درس و سرزندگی تحصیلی: نقش واسطه ای پیوند با مدرسه
عزت اله قدم پور ، سمیرا قره ویسی ، مجید سلیمانی
چکیده:   (2071 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی رابطه ادراک از محیط کلاس درس و سرزندگی تحصیلی با واسطه­‌گری پیوند با مدرسه بود. این پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانش­‌آموزان پسر دوره متوسطه اول شهر سنندج در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 9321 نفر بود که از میان آنها 369 نفر به­‌عنوان حجم نمونه و به روش نمونه­‌گیری تصادفی خوشه‌­ای چندمرحله­‌ای انتخاب شدند. دانش‌­آموزان پرسشنامه­‌های ادراک از محیط کلاس درس (فراسر و همکاران، 1996)، سرزندگی تحصیلی (دهقانی­‌زاده و حسین­‌چاری، 1391) و پیوند با مدرسه (اسپرینگر و همکاران، 2009) را تکمیل کردند و داده­‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. بر اساس نتایج به‌­دست آمده از پژوهش، ادراک از محیط کلاس درس با سرزندگی تحصیلی رابطۀ علی مستقیم دارد (0/01>p) و پیوند با مدرسه، ارتباط میان ادراک از محیط کلاس درس و سرزندگی تحصیلی را واسطه‌­گری می­‌کند (0/001>p). با توجه به اینکه ادراک از محیط کلاس درس و سرزندگی تحصیلی با یکدیگر رابطه علی دارند و پیوند با مدرسه نیز در رابطه میان این دو متغیر تأثیرگذار است، پیشنهاد می­‌شود که برای سازگاری هرچه بهتر دانش‌­آموزان با چالشها و تکالیف تحصیلی، تدابیری اتخاذ شود تا محیط یادگیری برای دانش­‌آموزان مطلوب باشد و دانش‌­آموزان احساس تعهد بیشتری نسبت به مدرسه داشته باشند. برای اثربخشی بهتر، مدیران نواحی و مناطق آموزش و پرورش با برگزاری دوره‌­های ضمن خدمت و کارگاههای آموزشی، می‌­توانند اهمیت و چگونگی شکل­‌گیری ذهنیت درباره مدرسه، احساس تعلق­‌پذیری و تعهد نسبت به مدرسه در دانش­‌آموزان را برای کارکنان آموزشی و اجرایی مدارس تبیین کنند.
واژه‌های کلیدی: ادراک از محیط کلاس درس، سرزندگی تحصیلی، پیوند با مدرسه، دانش آموزان
متن کامل [PDF 416 kb]   (793 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/21 | پذیرش: 1399/11/8 | انتشار: 1402/3/22
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghadampour, Ph.D. E, Ghareveisi S, Soleimani M. A Study of the Correlation between Perceptions of the Classroom Environment and Academic Buoyancy: The Intermediary Role of School Bonding. QJOE 2023; 39 (1) :173-188
URL: http://qjoe.ir/article-1-1994-fa.html

قدم پور عزت اله، قره ویسی سمیرا، سلیمانی مجید. بررسی رابطه ادراک از محیط کلاس درس و سرزندگی تحصیلی: نقش واسطه ای پیوند با مدرسه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (1) :173-188

URL: http://qjoe.ir/article-1-1994-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 1 - ( 3-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710