هدف از این پژوهش بررسی رابطه ادراک از محیط کلاس درس و سرزندگی تحصیلی با واسطهگری پیوند با مدرسه بود. این پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول شهر سنندج در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 9321 نفر بود که از میان آنها 369 نفر بهعنوان حجم نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دانشآموزان پرسشنامههای ادراک از محیط کلاس درس (فراسر و همکاران، 1996)، سرزندگی تحصیلی (دهقانیزاده و حسینچاری، 1391) و پیوند با مدرسه (اسپرینگر و همکاران، 2009) را تکمیل کردند و دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. بر اساس نتایج بهدست آمده از پژوهش، ادراک از محیط کلاس درس با سرزندگی تحصیلی رابطۀ علی مستقیم دارد (0/01>p) و پیوند با مدرسه، ارتباط میان ادراک از محیط کلاس درس و سرزندگی تحصیلی را واسطهگری میکند (0/001>p). با توجه به اینکه ادراک از محیط کلاس درس و سرزندگی تحصیلی با یکدیگر رابطه علی دارند و پیوند با مدرسه نیز در رابطه میان این دو متغیر تأثیرگذار است، پیشنهاد میشود که برای سازگاری هرچه بهتر دانشآموزان با چالشها و تکالیف تحصیلی، تدابیری اتخاذ شود تا محیط یادگیری برای دانشآموزان مطلوب باشد و دانشآموزان احساس تعهد بیشتری نسبت به مدرسه داشته باشند. برای اثربخشی بهتر، مدیران نواحی و مناطق آموزش و پرورش با برگزاری دورههای ضمن خدمت و کارگاههای آموزشی، میتوانند اهمیت و چگونگی شکلگیری ذهنیت درباره مدرسه، احساس تعلقپذیری و تعهد نسبت به مدرسه در دانشآموزان را برای کارکنان آموزشی و اجرایی مدارس تبیین کنند.
Ghadampour, Ph.D. E, Ghareveisi S, Soleimani M. A Study of the Correlation between Perceptions of the Classroom Environment and Academic Buoyancy: The Intermediary Role of School Bonding. QJOE 2023; 39 (1) :173-188 URL: http://qjoe.ir/article-1-1994-fa.html
قدم پور عزت اله، قره ویسی سمیرا، سلیمانی مجید. بررسی رابطه ادراک از محیط کلاس درس و سرزندگی تحصیلی: نقش واسطه ای پیوند با مدرسه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (1) :173-188