پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خوشبینی و سرزندگی در رفتار نوآورانه معلمان با میانجیگری انعطافپذیری انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 1500 نفر بود که با استفاده از نمونهگیری طبقهای(بر مبنای جنسیت و میزان برخورداری) و بر اساس جدول مورگان تعداد 306 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیر خوشبینی و انعطافپذیری از پرسشنامه لوتانز (2007)، رفتار نوآورانه از پرسشنامه کانتر (1988) و سرزندگی از پرسشنامه شایروم (2004) استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامهها را متخصصان تأیید کردهاند. در این پژوهش ضریب پایایی پرسشنامهها با بهکارگیری ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه خوشبینی و انعطافپذیری 0/80، رفتار نوآورانه 0/88 و برای سرزندگی 0/72 برآورد شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و سطح استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون و مدل الگویابی معادلات ساختاری) انجام گرفته است. نتایج حاکی از آن بود که خوشبینی با میزان بتای 0/42، سرزندگی 0/61 و انعطافپذیری 0/50 پیشبینیکننده رفتار نوآورانه و خوشبینی با بتای 0/39 و سرزندگی با بتای 0/42 پیشبینیکننده انعطافپذیری است. یافتهها نشان دادند که انعطافپذیری نقش میانجی را ایفا میکند.
Khosravi H, Taherpour, Ph.D. F, Pourshafe’ie, Ph.D. H. Elaborating on the Role of Optimism and Buoyancy in Primary School Teachers’ Innovative Behavior with Flexibility as an Intermediary. QJOE 2023; 39 (1) :91-108 URL: http://qjoe.ir/article-1-1964-fa.html
خسروی حسین، طاهرپور فاطمه، پورشافعی هادی. تبیین نقش خوشبینی و سرزندگی در رفتار نوآورانه معلمان دوره ابتدایی با میانجیگری انعطاف پذیری. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (1) :91-108