[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 1 - ( 3-1402 ) ::
جلد 39 شماره 1 صفحات 108-91 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین نقش خوش‌بینی و سرزندگی در رفتار نوآورانه معلمان دوره ابتدایی با میانجیگری انعطاف پذیری
حسین خسروی ، فاطمه طاهرپور ، هادی پورشافعی
چکیده:   (1951 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خوش­‌بینی و سرزندگی در رفتار نوآورانه معلمان با میانجیگری انعطاف­‌پذیری انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع‌ همبستگی و جامعه آماری شامل معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 1500 نفر بود که با استفاده از نمونه­‌گیری طبقه­‌ای(بر مبنای جنسیت و میزان برخورداری) و بر اساس جدول مورگان تعداد 306 نفر به­‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیر خوش‌­بینی و انعطاف­‌پذیری از پرسشنامه‌ لوتانز (2007)، رفتار نوآورانه از پرسشنامه کانتر (1988) و سرزندگی از پرسشنامه شایروم (2004) استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه‌ها را متخصصان تأیید کرده‌­اند. در این پژوهش ضریب پایایی پرسشنامه‌­ها با به‌­کارگیری ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه خوش‌­بینی و انعطاف­‌پذیری 0/80، رفتار نوآورانه 0/88 و برای سرزندگی 0/72 برآورد شده است. تجزیه و تحلیل داده­‌ها در سطح توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و سطح استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون و مدل الگویابی معادلات ساختاری) انجام گرفته است. نتایج حاکی از آن بود که خوش‌­بینی با میزان بتای 0/42، سرزندگی 0/61 و انعطاف‌­پذیری 0/50 پیش‌­بینی­‌کننده رفتار نوآورانه و خوش­‌بینی با بتای 0/39 و سرزندگی با بتای 0/42 پیش‌بینی­‌کننده انعطاف­پذیری است. یافته‌­ها نشان دادند که انعطاف‌­پذیری نقش میانجی را ایفا می­‌کند.
واژه‌های کلیدی: خوش بینی، سرزندگی، رفتارنوآورانه، انعطاف پذیری، معلمان ابتدایی، شهر بیرجند
متن کامل [PDF 447 kb]   (963 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/15 | پذیرش: 1399/11/12 | انتشار: 1402/3/22
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khosravi H, Taherpour, Ph.D. F, Pourshafe’ie, Ph.D. H. Elaborating on the Role of Optimism and Buoyancy in Primary School Teachers’ Innovative Behavior with Flexibility as an Intermediary. QJOE 2023; 39 (1) :91-108
URL: http://qjoe.ir/article-1-1964-fa.html

خسروی حسین، طاهرپور فاطمه، پورشافعی هادی. تبیین نقش خوش‌بینی و سرزندگی در رفتار نوآورانه معلمان دوره ابتدایی با میانجیگری انعطاف پذیری. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (1) :91-108

URL: http://qjoe.ir/article-1-1964-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 1 - ( 3-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710