[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 35، شماره 3 - ( 9-1398 ) ::
جلد 35 شماره 3 صفحات 168-147 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطۀ میان رهبری موثق و بی تفاوتی سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی در میان معلمان
مریم زندکریمی ، بهیه پرورش ، سعید فرحبخش ، مریم کاظمی ، ایرج نیک پی
چکیده:   (3632 مشاهده)
در عصر حاضر جلوگیری از بی‌­تفاوتی سازمانی و شیوع آن در میان کارکنان موضوعی مهم برای مدیران سازمانهاست.  به همین سبب پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ میان رهبری موثق و بی‌­تفاوتی سازمانی با نقش میانجی­ توانمندسازی روانشناختی در میان معلمان دورۀ ابتدایی شهر کرمانشاه انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعۀ آماری آن همۀ معلمان دورۀ ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی97-1396 (5076 نفر) بودند. نمونۀ آماری 361 نفر بود که با فرمول کوکران و   به­‌روش طبقه‌­ای با حجم متناسب انتخاب شده است. برای گردآوری داده­‌ها از ابزار  پرسشنامه استفاده شده است. برای بررسی رهبری موثق از پرسشنامۀ والمبوا، آوولیو،گاردنر، ورنزینگ و پیترسون(2008)، برای بررسی بی‌­تفاوتی سازمانی از پرسشنامۀ دانایی­‌فرد، حسن­زاده و سالاریه (1389) و برای بررسی توانمندسازی روانشناختی نیز از پرسشنامۀ توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا(1995) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده­­‌ها، روش مدل­یابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی smartpls2 به کار رفته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که میان رهبری موثق و بی­‌تفاوتی سازمانی(0/208- =β) رابطه وجود دارد. میان رهبری موثق و توانمندسازی روانشناختی(0/598=β) رابطه وجود دارد. میان توانمندسازی روانشناختی و بی­‌تفاوتی سازمانی (0/726- =β) رابطه وجود دارد. همچنین میان رهبری موثق و بی­‌تفاوتی سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی (0/641- =β)رابطه وجود دارد. در این رابطه، وقتی­‌که توانمندسازی روانشناختی به مثابه متغیر میانجی وارد معادله می‌­شود، دارای قدرت بیشتری است. به‌­عبارت دیگر، می‌­توان گفت که رهبری موثق با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی سبب کاهش بی‌­تفاوتی سازمانی در میان معلمان می­‌شود.
واژه‌های کلیدی: بی تفاوتی سازمانی، رهبری موثق، توانمندسازی روانشناختی
متن کامل [PDF 1653 kb]   (1886 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/8/22 | پذیرش: 1397/7/3 | انتشار: 1398/9/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zand-e Karimi M, Parvaresh B, Farahbakhsh, Ph.D. S, Kaazemi M, Nikpey, Ph.D. I. The Relationship between Authentic Leadership and Organizational Indifference among Teachers: The Mediating Role of Psychological Empowerment . QJOE 2019; 35 (3) :147-168
URL: http://qjoe.ir/article-1-1957-fa.html

زندکریمی مریم، پرورش بهیه، فرحبخش سعید، کاظمی مریم، نیک پی ایرج. بررسی رابطۀ میان رهبری موثق و بی تفاوتی سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی در میان معلمان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1398; 35 (3) :147-168

URL: http://qjoe.ir/article-1-1957-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 35، شماره 3 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660