در عصر حاضر جلوگیری از بیتفاوتی سازمانی و شیوع آن در میان کارکنان موضوعی مهم برای مدیران سازمانهاست. به همین سبب پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ میان رهبری موثق و بیتفاوتی سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی در میان معلمان دورۀ ابتدایی شهر کرمانشاه انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعۀ آماری آن همۀ معلمان دورۀ ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی97-1396 (5076 نفر) بودند. نمونۀ آماری 361 نفر بود که با فرمول کوکران و بهروش طبقهای با حجم متناسب انتخاب شده است. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. برای بررسی رهبری موثق از پرسشنامۀ والمبوا، آوولیو،گاردنر، ورنزینگ و پیترسون(2008)، برای بررسی بیتفاوتی سازمانی از پرسشنامۀ داناییفرد، حسنزاده و سالاریه (1389) و برای بررسی توانمندسازی روانشناختی نیز از پرسشنامۀ توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا(1995) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها، روش مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی smartpls2 به کار رفته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که میان رهبری موثق و بیتفاوتی سازمانی(0/208- =β) رابطه وجود دارد. میان رهبری موثق و توانمندسازی روانشناختی(0/598=β) رابطه وجود دارد. میان توانمندسازی روانشناختی و بیتفاوتی سازمانی (0/726- =β) رابطه وجود دارد. همچنین میان رهبری موثق و بیتفاوتی سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی (0/641- =β)رابطه وجود دارد. در این رابطه، وقتیکه توانمندسازی روانشناختی به مثابه متغیر میانجی وارد معادله میشود، دارای قدرت بیشتری است. بهعبارت دیگر، میتوان گفت که رهبری موثق با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی سبب کاهش بیتفاوتی سازمانی در میان معلمان میشود.
Zand-e Karimi M, Parvaresh B, Farahbakhsh, Ph.D. S, Kaazemi M, Nikpey, Ph.D. I. The Relationship between Authentic Leadership and Organizational Indifference among Teachers: The Mediating Role of Psychological Empowerment . QJOE 2019; 35 (3) :147-168 URL: http://qjoe.ir/article-1-1957-fa.html
زندکریمی مریم، پرورش بهیه، فرحبخش سعید، کاظمی مریم، نیک پی ایرج. بررسی رابطۀ میان رهبری موثق و بی تفاوتی سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی در میان معلمان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1398; 35 (3) :147-168