[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 35، شماره 3 - ( 9-1398 ) ::
جلد 35 شماره 3 صفحات 59-78 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی تلفیق تربیت اقتصادی در برنامه درسی دوره ابتدایی در کشورهای اسکاتلند، چین و استرالیا و ارائه دلالتهایی برای تربیت اقتصادی در ایران
آزاده قندهاری، دکتر محمود مهرمحمدی، دکتر ابراهیم طلایی، دکتر سجاد فرجی دیزجی
چکیده:   (106 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی تلفیق تربیت اقتصادی در دوره ابتدایی در کشورهای اسکاتلند، چین، استرالیا و ایران انجام شده است. این پژوهش، پیمایش تطبیقی است و اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی از طریق پایگا­ههای اینترنتی مانند سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، شبکه بین‌­المللی آموزش مالی و سایتهای آموزش و پرورش کشورهای مورد مطالعه گردآوری شده است. الگوی مورد استفاده، الگوی بردی است. براساس این الگو ابتدا اطلاعات مورد نیاز درباره تجربیات کشورهای مختلف از منابع معتبر گردآوری و تفسیر شدند، سپس در مرحله مجاورت، تفاوتها و شباهتها مطرح و در مرحله آخر داده‌­های حاصل از تفسیر و همجواری مورد مقایسه و تطبیق قرار گرفته اند. از میان کشورهای جهان، سه کشور اسکاتلند، چین و استرالیا با واحد تطبیق نظامهای آموزشی(غیرمتمرکز) و به دلیل تلفیق کامل تربیت اقتصادی در برنامه درسی انتخاب و دلالتهای آن برای تربیت اقتصادی در ایران نیز مطرح شده است. نتایج پژوهش حاکی از آنست که اشتراک کشورهای منتخب در اهداف تربیت اقتصادی در دو حیطۀ دانش و مهارت است و تفاوت سه کشور، در تأکید کشور استرالیا بر توانایی به ­کارگیری دانش، مهارت و ارزشها به صورت توامان می­باشد. در زمینۀ شیوۀ سازماندهی، تلفیق درون موضوعات درسی مختلف به‌­ویژه درس مطالعات اجتماعی به منزلۀ موضوع درسی مشترک میان کشورها مطرح است و نهایتاً در زمینه فرصتهای یادگیری بر استفاده از روشهای فعالیت-­محور، کاوشگری، پرسشگری و مناظره همراه با فناوریهای اطلاعات و ارتباطات تأکید شده و تفاوت در ارج نهادن کشور چین به سواد اقتصادی در حکم یک فعالیت فوق­‌برنامه است.
واژه‌های کلیدی: تلفیق برنامه درسی، تربیت اقتصادی، دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 683 kb]   (60 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۹/۲۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghandhaari A, Mehrmohammadi, Ph.D. M, Talaa’ee, Ph.D. E, Faraji Dizaji, Ph.D. S. A Comparative Study of Economic Training as a Component of Elementary School Curriculum in Scotland, China, and Australia, and its Implications for Such a Training in Iran. QJOE. 2019; 35 (3) :59-78
URL: http://qjoe.ir/article-1-1953-fa.html

قندهاری آزاده، مهرمحمدی محمود، طلایی ابراهیم، فرجی دیزجی سجاد. بررسی تطبیقی تلفیق تربیت اقتصادی در برنامه درسی دوره ابتدایی در کشورهای اسکاتلند، چین و استرالیا و ارائه دلالتهایی برای تربیت اقتصادی در ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1398; 35 (3) :59-78

URL: http://qjoe.ir/article-1-1953-fa.html



دوره 35، شماره 3 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4030