[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 30، شماره 3 - ( 8-1393 ) ::
جلد 30 شماره 3 صفحات 121-140 برگشت به فهرست نسخه ها
راهبردهای یادگیری خود- تنظیمی و تأثیر آموزش آن در حل مسائل ریاضی دانش‌آموزان متوسطه
دکتر بهزاد شالچی، یوسف رضاپور، دکتر جلیل باباپور، محمد اصل محمد علیزاد سردرودی، فرهاد عبدالهی
چکیده:   (1571 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی و تأثیر آموزش آن بر حل مسائل ریاضی دانش آموزان مقطع متوسطه استان آذربایجان شرقی انجام شده است. علاوه براهمیت موضوعی درس ریاضی، ضعف اساسی دانش آموزان در این درس و تأثیر راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی در پیشرفت تحصیلی، پرداختن به این موضوع را ضرورت می­بخشد. با توجه به موضوع و هدف پژوهش حاضر، برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز دو مطالعه در قالب دو روش علی ـ مقایسه ای و طرح مصالحه­ای انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر دانش آموزان دختر و پسر پایه اول مقطع متوسطه استان آذربایجان شرقی بوده است. در مطالعه اول تحقیق حاضر از روش نمونه گیری خوشه ای و در مطالعه دوم از روش هدفمند استفاده شده است. در مطالعه اول 271 نفر و در مطالعه دوم 58 نفر در تحقیق شرکت داده شدند. در این پژوهش به منظور سنجش متغیرها از دو ابزار آزمونهای موازی ریاضی و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) استفاده شده است. داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی تحلیل شده­اند. آزمونهای تحلیل واریانس یک راهه، توکی و t مستقل برای تحلیل داده ها در سطح استنباطی محاسبه شده اند. از یافته های پژوهش حاضر می توان چنین استنباط کرد که اولاً دانش آموزان قوی از نظر ریاضی دارای مهارتهای یادگیری خود-تنظیمی بالاتر هستند و بهتر از دانش آموزان دیگر از رفتارهای خود-نظارتی و انگیزشی برای  فائق آمدن بر دشواریها سود می جویند. ثانیاً آموزش راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی در بهبود عملکرد دانش آموزان ضعیف اثر گذار است و باید به طور جدی مورد توجه مربیان و دبیران ریاضی قرار بگیرد.

واژه‌های کلیدی: راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی، حل مسائل ریاضی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 952 kb]   (1148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/6/6 | پذیرش: 1392/12/4 | انتشار: 1393/8/8
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shaalchi, Ph.D. B, Rezaapoor Y, Baabaapoor Kheyrodin, Ph.D. J, Alizaad Sardroodi M, Abdollaahi F. The Effects of Learning Self-Regulated Learning Strategies on High School Students' Math Problem-Solving Skills. QJOE. 2014; 30 (3) :121-140
URL: http://qjoe.ir/article-1-195-fa.html

شالچی بهزاد، رضاپور یوسف، باباپور جلیل، اصل محمد علیزاد سردرودی محمد، عبدالهی فرهاد. راهبردهای یادگیری خود- تنظیمی و تأثیر آموزش آن در حل مسائل ریاضی دانش‌آموزان متوسطه . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1393; 30 (3) :121-140

URL: http://qjoe.ir/article-1-195-fa.html



دوره 30، شماره 3 - ( 8-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4256