پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی اهمالکاری در رابطه خودناتوانسازی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان انجام گرفته است. این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری شامل همۀ دانشآموزان دورۀ دوم متوسطه شهرکرمانشاه در سال تحصیلی 98-1397 بوده که براساس جدول نمونهگیری مورگان 373 نفر بهعنوان نمونه و بهروش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای خودناتوانسازی جونز و رودوالت(1982)، اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم(1984) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور(1999) بود. تجزیه و تحلیل آماری با بهکارگیری آزمونهای رگرسیون همزمان و آزمون معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SPSS و LISREL انجام شده است. نتایج نشان داد که ضریب مسیر میان خودناتوانسازی تحصیلی با اهمالکاری برابر 0/34 است. در رابطه میان خودناتوانسازی تحصیلی با عملکرد تحصیلی برابر 0/53- و ضریب مسیر اثر اهمالکاری با عملکرد تحصیلی برابر 0/41- بود که نشاندهندۀ ارتباط معنادار متغیرهای پژوهش است. همچنین نتایج نشان داد که اهمالکاری به میزان 0/14- در رابطه میان خودناتوانسازی با عملکرد تحصیلی مؤثر است. به این معنا که با اضافه کردن متغیر اهمالکاری در رابطه میان خودناتوانسازی با عملکرد تحصیلی، مقدار رابطه به 0/67- میرسد. بنابراین نقش میانجی اهمالکاری مورد تأیید قرار گرفت. باتوجه به نتایج بهدست آمده شناخت خودناتوانسازی و اهمالکاری و جلوگیری از آنها امری مهم و ضروری برای کمک به دانشآموزان و بهبود نظام آموزشی است.
Amjadian F, Bahrami M. The Correlation between Self-Handicapping and Students' Academic Performance: The Intermediary Role of Procrastination in High School Students in the City of Kermanshah. QJOE 2023; 38 (4) :87-106 URL: http://qjoe.ir/article-1-1857-fa.html
امجدیان فرزانه، بهرامی محمود. رابطه خودناتوان سازی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان: نقش میانجی اهمال کاری در دانش آموزان دورۀ دوم متوسطه شهر کرمانشاه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (4) :87-106