[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 38، شماره 4 - ( 11-1401 ) ::
جلد 38 شماره 4 صفحات 106-87 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه خودناتوان سازی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان: نقش میانجی اهمال کاری در دانش آموزان دورۀ دوم متوسطه شهر کرمانشاه
فرزانه امجدیان ، محمود بهرامی
چکیده:   (2603 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی اهمال­‌کاری در رابطه خودناتوان­‌سازی با عملکرد تحصیلی دانش‌­آموزان انجام گرفته است. این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری شامل همۀ دانش‌­آموزان دورۀ دوم متوسطه شهرکرمانشاه در سال تحصیلی 98-1397 بوده که براساس جدول نمونه­‌گیری مورگان 373 نفر به­‌عنوان نمونه و به­‌روش تصادفی خوشه­‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌­های خود­ناتوان­‌سازی جونز و رودوالت(1982)، اهمال­‌کاری تحصیلی سولومون و راث­‌بلوم(1984) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور(1999) بود. تجزیه و تحلیل آماری با به­‌کارگیری آزمونهای رگرسیون همزمان و آزمون معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌­افزار SPSS  و LISREL انجام شده است. نتایج نشان داد که ضریب مسیر میان خودناتوان­‌سازی تحصیلی با اهمال­‌کاری برابر 0/34 است. در رابطه میان خودناتوان­سازی تحصیلی با عملکرد تحصیلی برابر 0/53- و ضریب مسیر اثر اهمال­‌کاری با عملکرد تحصیلی برابر 0/41- بود که نشان­‌دهندۀ ارتباط معنادار متغیرهای پژوهش است. همچنین نتایج نشان داد که اهمال­‌کاری به میزان 0/14- در رابطه میان خودناتوان­‌سازی با عملکرد تحصیلی مؤثر است. به این معنا که با اضافه کردن متغیر اهمال­‌کاری در رابطه میان خودناتوان­‌سازی با عملکرد تحصیلی، مقدار رابطه به 0/67- می­رسد. بنابراین نقش میانجی اهمال­‌کاری مورد تأیید قرار گرفت. باتوجه به نتایج به­‌دست آمده شناخت خودناتوان‌سازی و اهمال‌­کاری و جلوگیری از آنها امری مهم و ضروری برای کمک به دانش­‌آموزان و بهبود نظام آموزشی است.
واژه‌های کلیدی: خودناتوان سازی، اهمال کاری، عملکرد تحصیلی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 463 kb]   (1392 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/29 | پذیرش: 1399/6/1 | انتشار: 1401/11/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amjadian F, Bahrami M. The Correlation between Self-Handicapping and Students' Academic Performance: The Intermediary Role of Procrastination in High School Students in the City of Kermanshah. QJOE 2023; 38 (4) :87-106
URL: http://qjoe.ir/article-1-1857-fa.html

امجدیان فرزانه، بهرامی محمود. رابطه خودناتوان سازی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان: نقش میانجی اهمال کاری در دانش آموزان دورۀ دوم متوسطه شهر کرمانشاه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (4) :87-106

URL: http://qjoe.ir/article-1-1857-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 38، شماره 4 - ( 11-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710