[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 30، شماره 4 - ( 10-1393 ) ::
جلد 30 شماره 4 صفحات 9-30 برگشت به فهرست نسخه ها
تجارب معلمان شرکت کننده در آزمون اعزام به مدارس خارج از کشور: پژوهش کیفی
اسکندر فتحی آذر ، یوسف ادیب، سید محمد طباطبایی
چکیده:   (1339 مشاهده)

تجارب معلمان شرکت کننده در آزمون اعزام به مدارس خارج از کشور: پژوهش کیفی

دکتر اسکندر فتحی آذر*

 دکتر یوسف ادیب**

سید محمد طباطبایی***

چکیده

هدف از انجام دادن این پژوهش، دستیابی به تجارب معلمان شرکت کننده در آزمون اعزام به مدارس خارج از کشور برای شناخت این پدیده است.مطالعه حاضر به شیوه کیفی و از نوع پدیدار شناسی با نمونه گیری هدفمند و از طریق مصاحبه ژرف نگر با 14 نفر ازمعلمانی انجام گرفت که در مصاحبه پس از قبولی در آزمون سال تحصیلی 92-91شرکت کرده بودند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه بود.  مصاحبه­ها به دقت ثبت و در همان جلسه، با شرکت کنندگان مرور می­شد و در صورت تایید مورد پذیرش قرار می گرفت. تجزیه و تحلیل متن مصاحبه­ها با روش هفت مرحله­ای کلایزی صورت پذیرفته است.یافته­های حاصل ازتجارب معلمان در چهار مضمون اصلی شامل: عوامل انگیزه بخش برای شرکت در آزمون، فعالیتهای قبل از شرکت در آزمون، نگرانیهای قبل از قبولی، ویژگیهای افراد اعزام شونده و 23 مضمون فرعی شامل: کسب تجربه جدید، لذت بردن از سفرو آشنایی با فرهنگ وآداب ورسوم کشورهاوتنوع در زندگی،حقوق و مزایا،رضایت و اشتیاق همسر،کسب موقعیت اجتماعی،یادگیری زبان برای خود و فرزندان،افزایش اعتماد به نفس،احساس وظیفه نسبت به دانش آموزان هم وطن،یافتن دوستان جدید از استانهای گوناگون، اشاعه فرهنگ دینی و معرفی انقلاب اسلامی، شناخت بیشتر جایگاه کشور خود،حج تمتع و عمره مفرده  از طریق کشور میزبان، خرید منابع مطالعه و آمادگی برای شرکت در آزمون، مشورت و تحقیق و بررسی پیرامون نحوه برگزاری آزمون ومصاحبه،تحقیق و بررسی پیرامون امنیت کشورها،نگرانی قبول نشدن در آزمون، نگرانیپیرامون تحصیل فرزندان درخارج ازکشور،نگرانی پیرامون مسائل فرهنگی واخلاقی فرزندان،نگرانی دوری از پدر و مادر، نگرانی ازذبح اسلامی در کشورهای غیر مسلمان،نگرانی ازعدم رعایت عدالت در پذیرش معلمان، داشتن شخصیت علمی،حجاب اسلامی،  ظاهر مناسب و اخلاق خوب استخراج شده است.نتایج حاصل از پژوهش حاضر می­تواند برای مسئولان آموزش و پرورش و سایر پژوهشگران علاقه­مند در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد و تصویری روشن از ادراکات معلمان شرکت کننده در آزمون ارائه نماید.

کلید واژگان:تجارب معلمان، پدیدارشناسی،انگیزه،نگرانی

_________________________________________________________

تاریخ دریافت: 19/4/92                    تاریخ پذیرش: 26/3/93

* استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز                                                          e-fathiazar@tabrizu.ac.ir

** دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز                                              yousef_adib@yahoo.com

*** دانشجوی دکتری رشته روان شناسی تربیتی دانشگاه تبریز                           smtaba39@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: تجارب معلمان، پدیدارشناسی، انگیزه، نگرانی
متن کامل [PDF 631 kb]   (103 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Experiences of Teachers Participating in the Overseas Schools Assignment Exam. QJOE. 2015; 30 (4) :9-30
URL: http://qjoe.ir/article-1-184-fa.html

فتحی آذر اسکندر، ادیب یوسف، طباطبایی سید محمد. تجارب معلمان شرکت کننده در آزمون اعزام به مدارس خارج از کشور: پژوهش کیفی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1393; 30 (4) :9-30

URL: http://qjoe.ir/article-1-184-fa.html



دوره 30، شماره 4 - ( 10-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790