بررسی رابطه جهتگیری فراشناختی کلاس درس با آگاهی فراشناختی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
|
رضا چالمه ، محبوبه فولادچنگ  |
|
|
چکیده: (4414 مشاهده) |
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه جهتگیری فراشناختی کلاس درس با آگاهی فراشناختی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود. بدین منظور، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، نمونهای مشتمل بر 213 دانشآموز دبیرستانی (107 پسر و 106دختر) با میانگین سنی 88/16 سال از شهر شیراز انتخاب شد. این افراد به مقیاس جهتگیری فراشناختی محیط های یادگیری (توماس، 2003) و پرسشنامه آگاهی فراشناختی (اسکراو و دنیسون، 1994) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که رابطه ای مثبت و معنی دار میان ابعاد مقیاس جهتگیری فراشناختی محیط های یادگیری با متغیرهای آگاهی فراشناختی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان وجود دارد (01/0P<) و آگاهی فراشناختی دانشآموزان به ترتیب از طریق تعامل درون کلاسی، خواسته ای فراشناختی کلاس و حمایت و تشویق معلم پیشبینی میشود. همچنین، بهترین پیشبینهای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به ترتیب شامل تعامل درون کلاسی، خواست های فراشناختی کلاس و حمایت عاطفی هستند. علاوه بر این، براساس نتایج آزمون تی، تنها در متغیر پیشرفت تحصیلی تفاوت معنادار میان نمرات دو جنس وجود دارد.
|
|
واژههای کلیدی: جهتگیری فراشناختی کلاس درس، فراشناخت، دانش فراشناختی، آگاهی فراشناختی، تنظیم فراشناختی، پیشرفت تحصیلی |
|
متن کامل [PDF 533 kb]
(967 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/2/20 | پذیرش: 1392/10/4 | انتشار: 1394/3/2
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|