[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 31، شماره 1 - ( 3-1394 ) ::
جلد 31 شماره 1 صفحات 141-172 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی خط کتاب فارسی اوّل دبستان
حیدر قمری
چکیده:   (964 مشاهده)

ارزشیابی خط کتاب فارسی اوّل دبستان

دکتر حیدر قمری*

چکیده

پژوهشحاضربا هدف تعیین میزان مناسب بودن خطوط کتاب فارسی اوّل دبستان(تحریری، نسخ و شبه نستعلیق) برای خواندن و نوشتن دانش‌آموزان این پایه، دستیابی به نتایج حضور این خطوط در کتاب و نیز تعیین میزان تطابق خط تحریری کتاب با اصول خوش‌نویسی انجام شده است. روش انجام این پژوهش، ارزشیابی، و جامعه آماری آن همه معلمان، سرگروههای آموزشی و دانش­آموزان پایه اوّل دبستان، متخصصان خوش‌نویسی و متخصصان آموزش زبان فارسی در کل کشور در سال تحصیلی91-1390بوده است. پنج استان تهران، خوزستان، زنجان، کرمانشاه و یزد به صورت نمونه‌گیری هدفمند، 720معلّم، 165 سرگروه‌ آموزشی و 840 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و سه متخصص خوش‌نویسی و چهار متخصص آموزش زبان فارسی به روش نمونه‌گیری هدفمند به عنوان نمونه‌های پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه و آزمون پیشرفت تحصیلی املا و ابزار سنجش "خوانانویسی" استفاده شد. پایایی ابزار از طریق تعیین ضریب آلفای کرانباخبرآورد شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های کمی از تکنیکهای آمار استنباطی و آزمونهای استنباطی Tگروههای مستقل، تحلیل واریانس و خی دو، و برای تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی از روش هولستی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد استفاده همزمان از سه خط در پایه اوّل دبستان نامناسب بوده است، دانش‌آموزان را دچار دوگانگی و سردرگمی کرده و موجب ابداع و به‌کارگیری خطی میانه خطوط نسخ و تحریری از سوی آنان شده است. استفاده از خط تحریری برای پایه اوّل دشوار است. خط نسخ به دلیل سادگی آن، به تنهایی برای این پایه ترجیح دارد.

کلید واژگان:ارزشیابی برنامه درسی،آموزش ابتدایی، خط تحریری، خط کتاب درسی، کتاب درسی فارسی

_____________________________________________

تاریخ دریافت: 12/5/92                           تاریخ پذیرش: 26/3/93

* عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیانheydarq@yahoo.com

 

واژه‌های کلیدی: ارزشیابی برنامه درسی، آموزش ابتدایی، خط تحریری، خط کتاب درسی، کتاب درسی فارسی
متن کامل [PDF 861 kb]   (638 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

An Opinion Survey on the Appropriateness of the Calligraphy Used in the First Grade's Farsi Textbook. QJOE. 2015; 31 (1) :141-172
URL: http://qjoe.ir/article-1-182-fa.html

قمری حیدر. ارزشیابی خط کتاب فارسی اوّل دبستان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1394; 31 (1) :141-172

URL: http://qjoe.ir/article-1-182-fa.html



دوره 31، شماره 1 - ( 3-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790