[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 31، شماره 2 - ( 6-1394 ) ::
جلد 31 شماره 2 صفحات 144-119 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش سبک فرزند پروری والدین در اجتماعی شدن دانش‌آموزان مدارس راهنمایی (رویکردی اجتماعی- فرهنگی)
محمد حسین نژاد ، حکمت ا. . عبدا. . زاده
چکیده:   (5551 مشاهده)

هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سبک فرزندپروری والدین بر شکل ­گیری نظام ارزشی و خودنظم بخشی تحصیلی دانش آموزان مدارس راهنمایی با تکیه بر رویکرد اجتماعی-فرهنگی بود. به این منظور با استفاده از نمونه گیری خوشه­ ای چهار مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شدند. پدران و مادران  پرسشنامه سبکهای فرزند پروری بامریند را تکمیل نمودند.60 خانواده مقتدر، 58 خانواده مستبد و 53 خانواده سهل­ گیر انتخاب شدند. فرزندان خانواده­ های فوق که در سال تحصیلی90-89 در دوره تحصیلی راهنمایی مشغول به تحصیل بودند پرسشنامه­ های زمینه  ارزشهای شوارتز  و خود نظم بخشی بوفارد را تکمیل نمودند. نتایج پژوهش با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میان سبک فرزند پروری پدران و مادران در خانواده ­های مقتدر در مقایسه با دو سبک دیگر، همبستگی معنادار بالاتری  به دست آمد (51/0=r،  001 /0P<). نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که فرزندان خانواده ­های مقتدر نسبت به دو گروه دیگر نمره ه­­ای بالاتر در ارزشهای محافظه­ کاری، از خود گذشتگی و خود-نظـم بخشـیِ تحصیلی کسب کردند (001/0P< ). بر اساس نظریه ویگوتسکی کودک با همکاری والدین و از راه زبان، شناخت و ابزار، تفکر درباره ارزشها را  از فرهنگ دریافت و درونی می‌کند. البته فرزندان در پذیرش ارزشها و هنجارهای اجتماعی نیز یک فرآیند میان- فردی به درون- فردی را می ­گذرانند، یعنی ارزشهای والدین را درونی ‌می­کنند  و  برای راهنمایی رفتارهای خود از آنها بهره می گیرند. والدین مقتدر با به کارگیری قواعد و انتظارات معقول دگر-نظم بخشی مناسبی فراهم می­ آورند، سپس فرزندان با بهره ­مندی از گفتار خصوصی دستورالعملهای والدین را به خود آموزش می دهند و در نهایت گفتار درونی به خود-نظم بخشی فرزندان آنها کمک­ می­کند.

واژه‌های کلیدی: اجتماعی شدن، ارزشها، خود-نظم بخشی تحصیلی، درونی­سازی، نظریه اجتماعی –فرهنگی، سبک فرزندپروری
متن کامل [PDF 701 kb]   (5351 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/10/14 | پذیرش: 1393/6/19 | انتشار: 1394/6/1
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hossaynnejaad M, Abdollaahzaadeh, Ph.D. H. The Role of Child-Rearing Practices in the Socialization Processes of Junior High School Students: A Socio-Cultural Perspective. QJOE 2015; 31 (2) :119-144
URL: http://qjoe.ir/article-1-174-fa.html

حسین نژاد محمد، عبدا... زاده حکمت ا.... بررسی نقش سبک فرزند پروری والدین در اجتماعی شدن دانش‌آموزان مدارس راهنمایی (رویکردی اجتماعی- فرهنگی). فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1394; 31 (2) :119-144

URL: http://qjoe.ir/article-1-174-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 2 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660