[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 31، شماره 2 - ( 6-1394 ) ::
جلد 31 شماره 2 صفحات 9-38 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین پژوهش استعلایی – انتقادی در تعلیم و تربیت از دیدگاه باسکار
مجتبی پورکریمی، علیرضا صادق زاده، خسرو باقری، محمود مهرمحمدی
چکیده:   (1356 مشاهده)

تبیین پژوهش استعلایی انتقادی در تعلیم و تربیت از دیدگاه باسکار

دکتر مجتبی پورکریمی*

دکتر علیرضا صادق زاده**

دکتر خسرو باقری***

دکتر محمود مهر محمدی****

چکیده

هدف این مقاله تبیین پژوهش استعلایی- انتقادی در تعلیم و تربیت از دیدگاه باسکار است. این مقاله با روش استنتاجی، به تبیین چیستی و چگونگی پژوهش استعلایی- انتقادی در تعلیم و تربیت از دیدگاه باسکار پرداخته است. این رویکرد با روش استعلایی شرط امکان معرفت را جهانی ساختارمند و قابل کشف از طریق فعالیت بشری می‌داند. انتقاد نیز اشاره به نقد تبیینی ساختارها و سازوکارها و نظریات محدودیت آفرین به منظور اصلاح و تغییر آنها دارد. روش مناسب به منظور تبیین ساختارها و سازوکارها روش پژوهش میان- رشته‌ای است. روش پژوهش میان- رشته‌ای به بررسی سطوح و ساختارهای چندگانه، سازوکارهای هر ساختار و نقش آنها در خلق رویدادها می‌پردازد. مراحل پژوهش شامل فرآیندی است که طی آن باید از توصیف یک موضوع انضمامی مبهم به سوی انتزاع ساختارهای معنادار از آن حرکت کرد، سپس این روش به تبیین ساختارها با توجه به عوامل درونی و بیرونی می‌پردازد. در نهایت دانش حاصل از این تبیین  را به منظور نقد و اصلاح عوامل محدودیت آفرین ترکیب می‌کند. این فرآیند شامل شناسایی مسئله، طرح سؤال استعلایی، توصیف پدیده­ های پیچیده و لایه­ مند به گونه ­ای انضمامی، تفکیک و انتزاع، استنباط فرآیندی به منظور شناخت سازوکارهای هر ساختار، باز توصیف و ترکیب جدید و در نهایت کنش است. این روش پژوهشی در تعلیم و تربیت شامل پنج اصل اساسی است. این اصول راهنمای مراحل پژوهش تربیتی میان- رشته­ ای و شامل بررسی انضمامی، بررسی انتزاعی، کفایت تبیینی، حذف و اصلاح، ارائه بدیل و سیاستگذاری آموزشی هستند.

کلید واژگان: پژوهش انتقادی - استعلایی، میان- رشته‌ای، تعلیم و تربیت، روی باسکار

_____________________________________________

تاریخ دریافت: 21/10/92                                  تاریخ پذیرش: 7/4/93

*دانش آموخته رشته فلسفه تعلیم وتربیت              poorkarimim@yahoo.com

**استادیار دانشگاه تربیت مدرس                ali_sadeq@modares.ac.ir

*** استاد دانشگاه تهران                    khbagheri@ut.ac.ir

**** استاد دانشگاه تربیت مدرس            mehrmohammadi_tmu@hotmail.com

واژه‌های کلیدی: پژوهش انتقادی - استعلایی، میان- رشته‌ای، تعلیم و تربیت، روی باسکار
متن کامل [PDF 417 kb]   (176 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bhaskar's Views on Transcendental-Critical Research in Education. QJOE. 2015; 31 (2) :9-38
URL: http://qjoe.ir/article-1-170-fa.html

پورکریمی مجتبی، صادق زاده علیرضا، باقری خسرو، مهرمحمدی محمود. تبیین پژوهش استعلایی – انتقادی در تعلیم و تربیت از دیدگاه باسکار . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1394; 31 (2) :9-38

URL: http://qjoe.ir/article-1-170-fa.html



دوره 31، شماره 2 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3897