[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 38، شماره 1 - ( 3-1401 ) ::
جلد 38 شماره 1 صفحات 88-69 برگشت به فهرست نسخه ها
طنز آموزشی: ظرفیت مغفول در ارتقای کیفیت آموزش
زهرا افشارکهن
چکیده:   (1652 مشاهده)
هدف این مقاله، بررسی آخرین یافته­‌های پژوهشی به قصد دستیابی به مفاهیم مشترک و دیدگاههای جدید در مورد طنز آموزشی به منظور تبیین لزوم کاربست عملی آن در ارتقای کیفیت آموزش در نظام آموزشی کشور است. پژوهش حاضر به روش سنتزپژوهی صورت گرفته که در آن با استخراج مؤلفه‌­ها و نکات مشترک تعدادی از تحقیقات مرتبط با طنز طبق اصول تلفیق، سنتزی از داده‌­ها و یافته‌­ها مورد بازآرایی، بازاندیشی و تحلیل قرار گرفته است. یافته­‌ها نشان می­‌دهند که طنز آموزشی ظرفیت بالایی برای کاربست در محیطهای آموزشی دارد و می‌­تواند به غنی­‌سازی برنامه‌­های درسی به­‌طرق گوناگون از جمله تلطیف فضای آموزشی، ارتقای روحیه دانش‌­آموزان، رفع خستگی، افزایش توجه و اعتماد به‌­نفس و بهبود روابط دانش‌­آموزان با معلمان کمک کند. شایان ذکر است که معلمان از دیرباز به طور معمول در کلاسهای درس خود از انواع طنزهای کلامی و غیرکلامی برای پیشبرد بهتر فرایند آموزش و افزایش میزان شادی و نشاط دانش آموزان و ارتقای سطح توجه آنان استفاده کرده اند در حالی که ممکن است از دید آنان، شوخ‌­طبعی به عنوان یک موضوع علمی مورد توجه قرار نگرفته باشد، اما ادعای پژوهش حاضر این است که توسعه فرهنگ طنز به­‌منزله یک روش آموزشی می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور و تسهیلگر به کمک معلم بشتابد و دستیابی به اهداف آموزشی را تسهیل و تسریع کند. در نهایت، پیشنهادهایی برای استفاده این یافته­‌ها در حوزه­ آموزش و بهبود کیفیت یادگیری ارائه شده است.

 
واژه‌های کلیدی: طنز آموزشی، برنامه های درسی، سنتزپژوهی
متن کامل [PDF 518 kb]   (936 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/17 | پذیرش: 1399/4/14 | انتشار: 1401/3/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afsharkohan, Ph.D. Z. Humor in Education: The Overlooked Capacity in Enhancing the Quality of Education. QJOE 2022; 38 (1) :69-88
URL: http://qjoe.ir/article-1-1677-fa.html

افشارکهن زهرا. طنز آموزشی: ظرفیت مغفول در ارتقای کیفیت آموزش. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (1) :69-88

URL: http://qjoe.ir/article-1-1677-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 38، شماره 1 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710