طنز آموزشی: ظرفیت مغفول در ارتقای کیفیت آموزش
|
زهرا افشارکهن  |
|
|
چکیده: (1652 مشاهده) |
هدف این مقاله، بررسی آخرین یافتههای پژوهشی به قصد دستیابی به مفاهیم مشترک و دیدگاههای جدید در مورد طنز آموزشی به منظور تبیین لزوم کاربست عملی آن در ارتقای کیفیت آموزش در نظام آموزشی کشور است. پژوهش حاضر به روش سنتزپژوهی صورت گرفته که در آن با استخراج مؤلفهها و نکات مشترک تعدادی از تحقیقات مرتبط با طنز طبق اصول تلفیق، سنتزی از دادهها و یافتهها مورد بازآرایی، بازاندیشی و تحلیل قرار گرفته است. یافتهها نشان میدهند که طنز آموزشی ظرفیت بالایی برای کاربست در محیطهای آموزشی دارد و میتواند به غنیسازی برنامههای درسی بهطرق گوناگون از جمله تلطیف فضای آموزشی، ارتقای روحیه دانشآموزان، رفع خستگی، افزایش توجه و اعتماد بهنفس و بهبود روابط دانشآموزان با معلمان کمک کند. شایان ذکر است که معلمان از دیرباز به طور معمول در کلاسهای درس خود از انواع طنزهای کلامی و غیرکلامی برای پیشبرد بهتر فرایند آموزش و افزایش میزان شادی و نشاط دانش آموزان و ارتقای سطح توجه آنان استفاده کرده اند در حالی که ممکن است از دید آنان، شوخطبعی به عنوان یک موضوع علمی مورد توجه قرار نگرفته باشد، اما ادعای پژوهش حاضر این است که توسعه فرهنگ طنز بهمنزله یک روش آموزشی میتواند به عنوان یک کاتالیزور و تسهیلگر به کمک معلم بشتابد و دستیابی به اهداف آموزشی را تسهیل و تسریع کند. در نهایت، پیشنهادهایی برای استفاده این یافتهها در حوزه آموزش و بهبود کیفیت یادگیری ارائه شده است.
|
|
واژههای کلیدی: طنز آموزشی، برنامه های درسی، سنتزپژوهی |
|
متن کامل [PDF 518 kb]
(936 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/4/17 | پذیرش: 1399/4/14 | انتشار: 1401/3/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|