[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 32، شماره 1 - ( 3-1395 ) ::
جلد 32 شماره 1 صفحات 9-32 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و تدوین مدلی کارآمد برای آموزش علوم در دوره اول متوسطه
محمود امانی طهرانی ، مجید علی­ عسگری، عفت عباسی
چکیده:   (960 مشاهده)

طراحی و تدوین مدلی کارآمد برای آموزش علوم در دوره اول متوسطه

دکتر محمود امانی طهرانی*

دکتر مجید علی ­عسگری**

دکتر عفت عباسی***

چکیده

هدف اصلی این پژوهش،1 تدوین یک مدل آموزشی کارآمد برای آموزش علوم در مدارس است. طرح اولیه مدل بر اساس تجارب اولیه پژوهشگر در طول بیست سال برنامه ­ریزی و تألیف کتابهای درسی و آموزش ضمن خدمت معلمان و نیز مطالعه پیشینه ادبیات و پژوهش های بین المللی به­ دست آمده است. طرح اولیه مدل، شامل شش محور است که به تمامی عناصر اصلی برنامه درسی پوشش می‌دهد. این محورهای شش گانه عبارت اند از مرتبط ساختن موضوعات یادگیری با زندگی،  بهره گیری از رویکرد ساختن­ گرایی، استفاده از راهبرد یادگیری مشارکتی و همکاری گروهی، تأکید بر فعالیتهای دست ­ورزی و ذهن‌ورزی (فکری)، تأکید بر ارزشیابی تکوینی و استفاده از شیوه‌های جدید در ارزشیابی پایانی. دستیابی به طرح نهایی مدل که شامل شناسایی راهکارهای اجرایی برای هر یک از محورهای ششگانه و سپس اعتبارسنجی آن بوده است با بهره گیری از نظرات ده تن از معلمان داوطلب علوم از مدارس دوره اول متوسطه مناطق مرکزی و جنوبی شهر تهران و طی چند کارگاه آموزشی انجام شده است. در این مرحله معلمان برای عملیاتی کردن این محورها در بدو امر 30 راهکار و در نهایت براساس ملاکهایی مانند سهولت، قابلیت اجرا، ارزشمندی فعالیت و نیز کارایی و مؤثر بودن، در نهایت 12 راهکار را پیشنهاد کردند. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می ­شود که به منظور اطمینان از مناسب بودن این راهکارها و قابلیت تعمیم مدل، معلمان علوم این مدل را در چند مدرسه دوره اول متوسطه به مدت یک­سال اجرا و مورد ارزشیابی قرار دهند.

کلید واژگان: علوم تجربی، آموزش علوم، مدل کارآمد در آموزش علوم

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت: 30/6/94                     تاریخ پذیرش: 13/8/94

*دانش آموخته دوره دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی          amanitehrani@yahoo.com

** دانشیار دانشگاه خوارزمی                          aliasgari2002@yahoo.com

*** استادیار دانشگاه خوارزمی                   effatabbasi@gmail.com

1. این مقاله برگرفته از پایان نامه دکتری است.

واژه‌های کلیدی: علوم تجربی، آموزش علوم، مدل کارآمد در آموزش علوم
متن کامل [PDF 773 kb]   (468 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Design and Construction of an Efficient Model for Teaching Science in Junior High School. QJOE. 2016; 32 (1) :9-32
URL: http://qjoe.ir/article-1-147-fa.html

امانی طهرانی محمود، علی­ عسگری مجید، عباسی عفت. طراحی و تدوین مدلی کارآمد برای آموزش علوم در دوره اول متوسطه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1395; 32 (1) :9-32

URL: http://qjoe.ir/article-1-147-fa.html



دوره 32، شماره 1 - ( 3-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790