هدف این تحقیق مقایسه اثربخشی معلمان تربیت بدنی جذب شده از طریق آزمونهای استخدامی و معلمان تعهد دبیری در جنوب تهران (مناطق 15 تا 19) از دیدگاه مدیران بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر گردآوری دادهها علّی- مقایسهای و از نظر روش اجرا پیمایشی بود. نمونه آماری این پژوهش شامل 100 معلم زن و مرد تربیت بدنی در پنج منطقه آموزش و پرورش جنوب شهر تهران بود که این مناطق بهصورت هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس استاندارد اثربخشی معلمان جیرامان با پایایی کل 0/81 = α استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS و روشهای آمار استنباطی مانند آزمون کولموگروف اسمیرنف، آزمون دوجمله ای و آزمون یومن ویتنی استفاده شده است. میانگین اثربخشی معلمان تربیت بدنی جذب شده از طریق آزمونهای استخدامی برابر 4/32 و معلمان تعهد دبیری 4/38 بوده که نشان میدهد اثربخشی هر دو گروه بالاتر از متوسط است. همچنین میان اثربخشی معلمان تربیت بدنی جذب شده از طریق آزمونهای استخدامی و معلمان تعهد دبیری در خرده مقیاسهای جنبههای شخصی، جنبههای حرفهای و شغلی، جنبههای ذهنی، جنبههای راهبردهای آموزشی و جنبههای اجتماعی تفاوت معنادار وجود ندارد. این یافتهها منعکس کننده دیدگاه مدیران/معاونان مدارس نسبت به اثربخشی دو گروه معلمان تربیت بدنی با توجه به نوع استخدام است و گویای آن است که نوع استخدام ارتباطی با اثربخشی معلمان تربیت بدنی ندارد.
Nazari, Ph.D. S, Hallaaji, Ph.D. M, Zarinpar A. Comparing the Effectiveness of Teachers Employed through Examination and those Trained and Committed to Teaching. QJOE 2019; 34 (4) :137-152 URL: http://qjoe.ir/article-1-1383-fa.html
نظری شهرام، حلاجی محسن، زرین پر علیرضا. مقایسه اثربخشی معلمان تربیت بدنی جذب شده از طریق آزمونهای استخدامی و معلمان تعهد دبیری مدارس مناطق جنوب شهر تهران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (4) :137-152