[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 34، شماره 4 - ( 10-1397 ) ::
جلد 34 شماره 4 صفحات 80-65 برگشت به فهرست نسخه ها
فراتحلیل اثربخشی مشاوره گروهی راه‌حل- محور در مدارس ایران (96-1386)
انسیه محمدیاری ، سیمین حسینیان
چکیده:   (3706 مشاهده)
در دهه­ اخیر، متخصصان به بررسی اثربخشی مشاوره گروهی راه‌حل- محور در بهبود متغیرهای مختلف مانند خودکارآمدی، سازگاری اجتماعی و انگیزش تحصیلی در حوزه مدرسه پرداخته‌اند. بسیاری از این مداخلات تغییراتی معنادار را نسبت به گروه کنترل گزارش کرده‌اند. بااین‌حال، میزان تأثیر دقیق آنها مشخص نیست. ازاین‌رو، در پژوهش حاضر به گرد‌آوری و یکپارچه‌سازی نتایج حاصل از این مداخلات و محاسبه میزان اثر آنها با به‌­کارگیری الگوی پژوهشی فراتحلیل پرداخته شده است. به این منظور 24 پژوهش اجرا شده در فاصله سالهای 96-1386 در مدارس دوره متوسطه دوم که از لحاظ روش‌شناسی مورد قبول بوده اند، انتخاب شده و روی آنها فراتحلیل انجام گرفته است. ابزار این پژوهش، نمون‌­برگ فرا تحلیل بود. نتایج این پژوهش نشان داد که میزان اثربخشی مشاوره گروهی بر مبنای نظریه راه‌حل- محور 0/8=   است که با توجه به جدول کوهن، بالا ارزیابی می‌شود؛ یعنی شرکت‌کنندگان در جلسات مشاوره گروهی راه‌حل- محور (گروه آزمایش) 47% بهبود یافته اند، در حالی­‌که در گروه کنترل تغییری حاصل نشده است. همچنین اندازه اثر مشاوره گروهی راه‌حل- محور برای مشکلات فردی، میان- فردی و تحصیلی دانش آموزان به ترتیب 0/23، 0/57 و 1/57 محاسبه شده که معادل بهبودی 16/7، 36/6 و 57/5 درصدی نسبت به گروه کنترل است. این یافته‌ها نشان داد که مشاوره گروهی راه‌حل- محور در بهبود مشکلات نوجوانان، به ویژه مشکلات تحصیلی آنان از اثربخشی بالایی برخوردار است. بنابراین پیشنهاد می‌شود این نظریه در برنامه‌های آموزشی مشاوران مدارس برای حل مسائل روان‌شناختی و بهبود روابط میان-فردی، به­ویژه مسائل تحصیلی دانش آموزان مورداستفاده قرار گیرد.
 
 
واژه‌های کلیدی: فراتحلیل، مشاوره گروهی راه‌حل- محور، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1461 kb]   (2135 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/8/22 | پذیرش: 1397/3/27 | انتشار: 1397/10/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadyaari E, Hosseyniyaan, Ph.D. S. A Meta-Analysis of the Effectiveness of Solution-Based Group Counseling in Iranian Schools over the Past Decade. QJOE 2019; 34 (4) :65-80
URL: http://qjoe.ir/article-1-1380-fa.html

محمدیاری انسیه، حسینیان سیمین. فراتحلیل اثربخشی مشاوره گروهی راه‌حل- محور در مدارس ایران (96-1386). فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1397; 34 (4) :65-80

URL: http://qjoe.ir/article-1-1380-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 34، شماره 4 - ( 10-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645