[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 38، شماره 4 - ( 11-1401 ) ::
جلد 38 شماره 4 صفحات 70-49 برگشت به فهرست نسخه ها
رویکردی ترکیبی به عوامل توانمندساز معاونان و مربیان پرورشی
زینب طولابی ، مهسا جوانمردی
چکیده:   (1187 مشاهده)
پژوهش حاضر­ با هدف ارائه الگو و شناسایی ابعاد و مؤلفه­‌های توانمندسازی معاونان و مربیان پرورشی مدارس متوسطه اول و دوم طراحی و اجرا شده است. روش پژوهش، آمیخته اکتشافی است که در بخش کیفی، از راهبرد نظریه برخاسته از داده‌ها و در بخش کمی از روش توصیفی ـ پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق در مرحله اول -  بخش کیفی - خبرگان و متخصصان حوزه تعلیم و تربیت بودند که برای دستیابی به مدل اولیه تعداد 50 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و پس از انجام مصاحبه­‌های لازم با ده نفر از آنان، اشباع اطلاعاتی حاصل  شد. در مرحله دوم - بخش کمی - کارکنان و مربیان آموزش پرورش به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای از میان کارکنان آموزش و پرورش استان ایلام انتخاب شدند (N=169). ابزار پژوهش برای بخش کیفی، مصاحبه نیمه­‌ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق­‌ساخته (برگرفته از متن مصاحبه‌ها) بوده است. در مرحله اول، پژوهشگر موضوع اتکاپذیری پژوهش را رعایت کرده و برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است (0/96=α). روایی پرسشنامه با بهره­‌گیری از نظرات اساتید  و خبرگان مورد تائید قرار گرفت. برای تحلیل داده­‌ها ابتدا ضریب بارتلت و ضریب KMO برای همبستگی درونی به­‌کار گرفته شدند و کفایت حجم نمونه 0/92 به­‌دست آمد. سپس از طریق مدل‌­یابی معادلات ساختاری، الگوی مفهومی استخراج­‌شده از بخش کیفی مورد آزمون و تأیید قرار گرفت. بر اساس یافته­‌های تحقیق، عوامل محیطی، شرایط زمینه­‌ای، شرایط مداخله­‌گر، عوامل راهبردی و پیامدها بر توانمندسازی مربیان و معاونان پرورشی مؤثر شناخته شدند.
واژه‌های کلیدی: توانمندسازی، توانمندسازها، مربیان پرورشی
متن کامل [PDF 703 kb]   (947 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/10/27 | پذیرش: 1398/9/22 | انتشار: 1401/11/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Toulabi, Ph.D. Z, Javanmardi M. A Combinatorial Approach toward Factors Empowering Developmental Coaches and Deputies. QJOE 2023; 38 (4) :49-70
URL: http://qjoe.ir/article-1-1368-fa.html

طولابی زینب، جوانمردی مهسا. رویکردی ترکیبی به عوامل توانمندساز معاونان و مربیان پرورشی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (4) :49-70

URL: http://qjoe.ir/article-1-1368-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 38، شماره 4 - ( 11-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710