این پژوهش باهدف بررسی نقش استعارههای مفهومی در فرایند پویای تدریس ریاضی انجام شده است. پژوهش حاضر تحلیلی از پدیدههایی ارائه میکند که در فرایند پویای تدریس و یادگیری ریاضی، برای بررسی، رسم و تفسیر نمودارهای دکارتی توابع، در سطح دبیرستان مشاهده شده است. تمرکز اصلی این مطالعه بر گفتمان معلمان با دانشآموزان و شیوه تدریس و بیان معلمان استوار بوده است. علاوه بر آن، رفتار معلمان، بهویژه حرکات دست و بدن آنها هنگام رسم و توضیح نمودارهای توابع بهدقت مورد بررسی قرارگرفته است. در این پژوهش دو پرسش اساسی مطرح شده است: اول اینکه معلمان از چه نوع استعارههایی برای نمایش گرافیکی و رسم توابع برای دانشآموزان دبیرستانی استفاده میکنند؟ دوم اینکه آیا معلمان از استعارههایی که در روند تدریس خود استفاده میکنند آگاهاند؟ چارچوب نظری این پژوهش بر مبنای نظریه شناخت بدنمند توسعه یافته است. یافتهها شامل عباراتی استعاریاند که معلمان هنگام تدریس بخش نمودارهای دکارتی توابع به کار بردهاند. هریک از آنها در یک یا چند حیطه از دستهبندی استعارههای مفهومی- استعارههای جهتی، مانند «محور طولها افقی است»؛ استعارههای حرکت ساختگی، مانند «نمودار یک تابع بهعنوان حرکت نقطه روی نمودار» و استعارههای هستیشناسی- طبقهبندی شدهاند. همچنین در این پژوهش نشان داده شده است که معلمان نسبت به استعارههایی که در روند تدریسخود بهکار میبرند، آگاه نیستند.
Mahdikhani Sarvjahani S J, Doosti H, Tehraaniaan A, Aazhini M, Shaahvaraani A. The Role of Conceptual Metaphors in the Dynamic Proves of Teaching Math. QJOE 2025; 41 (1) :159-180 URL: http://qjoe.ir/article-1-4746-fa.html
مهدیخانی سروجهانی سید جعفر، دوستی حسین، تهرانیان ابوالفضل، آژینی مهدی، شاهورانی احمد. نقش استعارههای مفهومی در فرایند پویای تدریس ریاضی (مطالعه موردی: رسم نمودار توابع در ریاضیات دبیرستان). فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (1) :159-180