[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) ::
جلد 41 شماره 1 صفحات 180-159 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش استعاره‌های مفهومی در فرایند پویای تدریس ریاضی (مطالعه موردی: رسم نمودار توابع در ریاضیات دبیرستان)
سید جعفر مهدیخانی سروجهانی ، حسین دوستی ، ابوالفضل تهرانیان ، مهدی آژینی ، احمد شاهورانی
چکیده:   (42 مشاهده)
این پژوهش با­­هدف بررسی نقش استعاره‌های مفهومی در فرایند پویای تدریس ریاضی انجام شده است. پژوهش حاضر تحلیلی از پدیده‌هایی ارائه می‌کند که در فرایند پویای تدریس و یادگیری ریاضی، برای بررسی، رسم و تفسیر نمودار‌های دکارتی توابع، در سطح دبیرستان مشاهده شده است. تمرکز اصلی این مطالعه بر گفتمان معلمان با دانش‌آموزان و شیوه تدریس و بیان معلمان استوار بوده است. علاوه بر آن، رفتار معلمان، به‌­ویژه حرکات دست و بدن آنها هنگام رسم و توضیح نمودارهای توابع به‌دقت مورد بررسی قرار­گرفته است. در این پژوهش دو پرسش اساسی مطرح شده است: اول اینکه معلمان از چه نوع استعاره‌هایی برای نمایش گرافیکی و رسم توابع برای دانش‌­آموزان دبیرستانی استفاده می‌کنند؟ دوم اینکه آیا معلمان از استعاره‌هایی که در روند تدریس خود استفاده می‌کنند آگاه­‌اند؟ چارچوب نظری این پژوهش بر مبنای نظریه شناخت بدن­مند توسعه یافته است. یافته‌ها شامل عباراتی استعاری­‌اند که معلمان هنگام تدریس بخش نمودارهای دکارتی توابع به کار برده­‌اند. هریک از آنها در یک یا چند حیطه از دسته‌بندی استعاره‌های مفهومی- استعاره‌های جهتی، مانند «محور طولها افقی است»؛ استعاره‌های حرکت ساختگی، مانند «نمودار یک تابع به‌عنوان حرکت نقطه روی نمودار» و استعاره‌های هستی‌شناسی- طبقه‌بندی شده‌­اند. همچنین در این پژوهش نشان داده شده است که معلمان نسبت به استعاره‌هایی که در روند تدریس‌­خود به­‌کار می‌برند، آگاه نیستند.

واژه‌های کلیدی: استعاره‌های مفهومی، فرایند پویای تدریس، نمودار دکارتی توابع، معلمان ریاضی
متن کامل [PDF 671 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/10 | پذیرش: 1403/11/7 | انتشار: 1404/4/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdikhani Sarvjahani S J, Doosti H, Tehraaniaan A, Aazhini M, Shaahvaraani A. The Role of Conceptual Metaphors in the Dynamic Proves of Teaching Math. QJOE 2025; 41 (1) :159-180
URL: http://qjoe.ir/article-1-4746-fa.html

مهدیخانی سروجهانی سید جعفر، دوستی حسین، تهرانیان ابوالفضل، آژینی مهدی، شاهورانی احمد. نقش استعاره‌های مفهومی در فرایند پویای تدریس ریاضی (مطالعه موردی: رسم نمودار توابع در ریاضیات دبیرستان). فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (1) :159-180

URL: http://qjoe.ir/article-1-4746-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4713